Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – LA FABRICHE DAI… LIBRIS. Renato Iacumin, I mosaics de Basiliche di Aquilee

............

«La ricercje no je ancjemò finide, anzit salacor e je a pene tacade. I grancj risultâts positîfs che si è rivât a vê a dan fuarce par fâ scandais plui insot e a lassin viodi la feconditât de metodologjie che al à tignût il professôr Renato Iacumin. Il studiôs al è vuê devant di une miniere, ma dal sigûr, no za finide, cu la mape juste per esplorâle e par curâle.
Ancje l’osservadôr comun, che al reste cjapât de ricjece e de profonditât comunicative dal lengaç, si sint clamât de figurazion e in cualchi maniere si sint tirât drenti inte ricercje».
No fevelìn di un libri, cheste volte. O fevelìn di un cd.rom, clamât I MOSAICS DE BASILICHE DI AQUILEE, burît fûr intal 2006 dal Comun di Aquilee, su di un test inedit di Giovanni Battauz, rincurât di Flavio Cossar. O, miôr, o fevelìn di Renato Iacumin che i mosaics di Aquilee ju à studiâts e ju studie. O, ancjemò miôr, o fevelìn di chel patrimoni inestimabil, di chê miniere di cognossincis storichis, teologichis, religjosis, geografichis, botanichis, artistichis che e je costituide dai mosaics de basilche mari de cristianetât dal Friûl.
Lâ a Aquilee, jentrâ inte basiliche, cjalâ i mosaics, dî che a son biei… al è parfin masse facil. Cirî di capîju al è un pôc plui dificil, ma capîju pardabon e je une sodisfazion uniche. E chest e je la mission che si à dât Renato Iacumin che di chei mosaics al sa plui lui che ducj chei altris metûts insieme.
I mosaics no son dome elements decoratîfs, biei di viodi e di preseâ dal pont di viste artistic e de braure tecniche di cui che ju à fats. A son ancje un catechisim, un libri di lei, anzit plui di un libri, chel de aule nord (la plui antighe) e chel de aule sud. A contin la storie de anime, ma ancje lis evoluzions des teoriis teologjichis intai prins secui dal cristanesim, a scomençâ dal 300: dai tescj gnostics e de Pistis Sophia, al jedeucristanisim, al universalisim de salvece. Teoriis che a rivavin ancje de Afriche dal nord, di Alessandrie di Egjit, che Aquilee e jere in contat diret cun colegaments periodics regolârs par vie di aghe. Di li a rivavin ancje i riferiments a dutis chês bestiis fantastichis o straneosis che si viodin rapresentadis intai mosaics e che no fasin part de tradizionâl iconografie cristiane. Aquilee e jere une puarte sul Orient, su monts difarents, no par nuie e jere tolerante, un miscliç di int che e vignive di ogni dontri. E ancje la sô teologjie e jere une vore origjinâl rispiet a chê di Rome.
Bisugne lâ a cjalâju chescj oparis mestris e fâsi judâ di Iacumin par capîju. Tignît presinte une robe: in dì di vuê o fasìn un cd.rom, par conservâ memorie di une robe impuartante che o volìn che ancje altris a cjapin part. In chê volte, mîl e siet cent agns in daûr, a fasevin un paviment di mosaics.
PS. Renato Iacumin al è ancje un poete. Ma dal poete o favelarìn une altre volte.
Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +