Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La fabriche dai cjarsons di Divilin

Marta Vezzi
Cristian Cattarino e Gabriele Penello

Doi amîs, un pistum e la “Raviolo Factory”

Il prin di Dicembar dal 2021, Cristian Cattarino (26 agns) e Gabriele Penello (30 agns), a àn viert une fabriche di rafioi (cjarsons) in vie Nazario Sauro a Divilin di Vile di Cjargne.
◆ “Ducj i doi o sin cogos e o lavoravin in cusine – al conte Cristian di Talmassons –. Agns indaûr o vin lavorât insiemi a Mortean, si sin cognossûts e e je nassude une amicizie che si è mantignude tal timp. Dopo, ognidun al à cjapade la sô strade. Tal moment dal Covid, cuant che si è sierât dut, si sin tornâts a cjatâ, e in chê volte o puartavin ator i prodots. O vin dit ce biel che al sarès stât, ancje par judâ la ristorazion, meti in pîts une aziende par furnî chest servizi ai ristorants, creant prodots a misure lôr, cence vê dipendents fis. La idee e je nassude scherçant. Plui inlà tal timp si sin confrontâts e, viodût che la cifre iniziâl di meti, par tacâ la ativitât, no jere esagjerade, si sin butâts. O vin decidût di sfrutâ une part de ostarie pizarie dai gjenitôrs di Gabriele a Divilin par fâ il nestri laboratori a cost zero. Par me, la Cjargne e je il puest just par fâ i nestris prodots! Par vê une origjinalitât dal prodot stes. La nestre politiche e je chê di proponi un alc di cualitât, fat a man rispietant la tradizion.”
◆ Tal laboratori di Cristian e Gabriele si fasin cinc tipologjiis di prodots (cjarsons, gnocs, paste…), che a vegnin confezionâts intes vascjutis e dâts fûr intes buteghis di dut il Friûl. Chescj cinc prodots a puedin cambiâ daûr des stagjons e a àn une conservazion (A.T.M.) di 30 dîs; il privât ju pues cjatâ te buteghe, ju compre e sai cusine a cjase sô.
◆ “O colaborìn cun diviersis aziendis – al conte Cristian –. Nô o creìn un pistum, un riplen su misure, cu lis indicazions dal ristoradôr (grandece dal cjarson, cuantitât e tipologjie dal pistum). Nô lu produsìn e il ristoradôr si puarte a cjase il so prodot fat su misure. O colaborìn cuntun persutifici di San Denêl e o fasìn un rafiol cul so persut; cu la latarie di Ugovize o din vite a un cjarson cui siei formadis.
◆ Dopo pôc plui di un an di vite di cheste aziende, no podìn lamentâsi di cemût che e va la nestre ativitât, o vin za rivât adore di creâ il nestri zirut di clientele. Tai prodots che o fasìn, e je tante Cjargne.
◆ Tai cjarsons, par esempli, ancje se o vin un pôc modificade la recipe, o doprìn l’impast di base di chei di Çurçuvint. O vin scugnût variâ un tichinin par cjatâ l’ecuilibri just dai savôrs e de umiditât che a incidin te lôr conservazion. Il 30% dai ingredients ju cjatìn e ju comprìn in Cjargne.
◆ Il fat di jessi in Cjargne a lavorâ al à incidût su tantis robis: ce che al pese in maniere negative al è il traspuart par puartâ fûr de Cjargne la nestre produzion… la strade e je lungjute.
◆ Ma o vin in positîf il fat che o sin une realtât nassude intun teritori che si sta planc a planc dispopolant, e secont me il biel de Cjargne al è propit chest… Fevelant cun amîs de mê zone a àn cheste idee: che i prodots de Cjargne a son bogns e, di consecuence, tal nestri câs, fâ un prodot ca sù al devente une garanzie. Baste dome pensâ aes aziendis che a fasin bire, salums, formadis, cjars… nol mancje nuie!
◆ O crodìn che la Cjargne e sedi un teritori fertil che nol è tant sfrutât. Si podaressin fâ tantis robis; però, un pôc par pegrece, un pôc parcè che la int si bute jù, e un pôc par dut, no je la voie di coltivâ un pôc di plui cheste tiere.”
Par altris informazions: pagjine facebook https://www.facebook.com/RavioloFactory ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +