Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La cognossince su la rêt come un valôr par creâ relazions sociâls e gnove economie

Matteo Baldan
DOMITILLA FERRARI AL TEDXVERONA
DOMITILLA FERRARI AL TEDXVERONA

Gjornaliste e blogger indicade di Wired tai prins 50 talians di seguî su Twitter, @domitilla e à lis ideis claris su cemût che vuê e va intindude la Rêt.
◆ Prin di dut, i social network a permetin pe prime volte la creazion di rêts sociâls ibridis – fatis tal stes timp di leams digjitâi e di rapuarts fisics – che a screin un gnûf spazi sociâl, la inter-realtât, une vore plui maleabil e dinamic des rêts che a jerin prin.
Cumò la rêt e je di plante fûr un spazi popolât di natîfs e di imigrâts digjitâi, ven a stâi lis personis che a son cressudis cuant che Internet ancjemò nol jere. Chescj ultins no àn i vantaçs dai natîfs digjitâi, ma a puedin adatâsi ae inter-realtât.

Domitilla Ferrari
Domitilla Ferrari

I social network a son tecnologjiis che a rindin facile la socializazion, ma no le àn cambiade: «che tu fevelis inlinie cul to vicin di cjase o cuntun amì che si è trasferît in Australie, chel che tu fasis al è coltivâ une relazion. Come cuant che tu dopravis dome il telefon o lis e-mail». La tecnologjie, duncje, no rint debile la nestre capacitât di creâ e di coltivâ relazions. Anzit, vivi la Rêt al è tiessi  amiciziis parcè che «la amicizie e je une materie prime».
◆ Par fâ sù il miôr network possibil, al covente lât daûr ai conseis de autore. Bisugne sielzi cun atenzion la int di zontâ: «come cuant che si fâs un casting par cjatâ i atôrs juscj pal rûl di amì», e spieghe la Ferrari. Si scuen pontâ su la cualitât, e no su la cuantitât dai contats. Il valôr di un network nol è dât dal numar di personis che si cognòs, ma di chês che a rispuindin cuant che si à bisugne di scambiâ une opinion, domandâ un sclariment o metisi in contat cun cualchidun. La finalitât no je chê di cognossi tante (o ancjemò piês, masse) int, ma personis interessantis pe nestre vite personâl e lavorative.
◆ Une rêt, a ogni etât e in cualsisedi situazion, e nas de condivision di afinitâts e interès comuns. Bisugne cussì meti in comun ce che si sa, cence pôre di pierdi lis nestris competencis, stant che un consei regalât a chei altris no nus fâs plui puars. Anzit.
◆ Insiemi aes istruzions par fâ cressi i nestris networks, Domitilla Ferrari nus da grampis di conseis par vivi ben in rêt. Nus vise, par esempli, che bisugne doprâ il cjâf e che «jessi risiervâts sui social network nol è un cuintrisens […], ancjemò masse dispès tocje viodi amîs, coleghis e cognossints che a condividin detais masse personâi». E sburte a no fâ peteçs, che a puartin vie timp e che a fasin straçâ energjie. E e racomande di no fevelâ mai mâl dal nestri lavôr. In sintesi, e sotlinie che «ce che si semene, ae fin si cjape sù».
◆”Due gradi e mezzo di separazione” (Sperling & Kupfer, 181 pagj., 17 euros) al è un test svelt che a voli al pues someâ banâl, ma che a una seconde leture si pant profont, tant che une racuelte di proverbis. Proverbis che o ricognossìn valits, ma che o stentìn a cjapâ sù: par chest al covente tignîju iniment. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +