Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La Austrie “Puint jenfri la Europe a i Paîs di Jevât”

Barbara Cinausero

La visite dal cancelîr austriac Karl Nehammer a Vladimir Putin e à ripuartât su la sene une peraule di ordin: la Austrie “costrutore di puints”.
◆ Si domandìn dut câs se chest sproc al sedi inmò bon, e par capîlu o ripuartìn in struc lis opinions dadis fûr a un cuotidian nazionâl austriac de diplomatiche di ponte Eva Nowotny, za ambassadore pe Austrie in France, che secont jê al sarès in buine part un mît che i austriacs si tiraressin daûr tant che une cuistion di identitât. La funzion di “puint” de Austrie è je nassude in mût determinant intant de Vuere Frede: un paîs neutrâl intune posizione gjeografiche jenfri NATO e Pat di Varsavie, jenfri la Europe di Jevât e chê di Bonât.
◆ La Austrie e veve inalore une funzion politiche mondiâl e e varès dât jutori a dissidents, tirât sù centris culturâi inte Europe di Jevât e mantignût contats cun chês areis, dutis robis cetant impuartantis.
◆ Sburtade ancje dai propris interès di sigurece, tant che nazion di dimensions limitadis che no fâs part di nissune aleance difensive, la Austrie si sarès impegnade simpri a fuart par dut chel che al covente al dialic: il dirit e i colocuis internazionâi. Cetancj tratâts internazionâi a saressin duncje leâts par dret ae colaborazion di diplomatics austriacs: il dirit internazionâl dal spazi, il dirit ambientâl e ancje chel maritim, si ben che la Austrie no tocje il mâr.
◆ Il Know-how de diplomazie nazionâl al è restât, ma la situazion dal dì di vuê e je dal dut mudade.
◆ Za cjalant ae svelte une cjarte politiche europeane si capìs che chel “puint” nol esist plui. La neutrâl Austrie e je vuê une isule circondade – cu la esclusion de Svuizare – dai paîs NATO. Ancje la partignince ae UE e à mudât i rapuarts. La UE si impegne par une politiche comune dal forest, tant di vê un pês plui grant a nivel mondiâl. Chest, ben clâr, al limite la pussibilitât dai stâts membris di movisi in politiche tal forest. Bisugne po dî che ancje i telefonuts a àn fat in mût che i “mediatôrs” a deventin un di plui. Vuê i politics à an memorizât intai lôr celulârs i numars dai lôr coleghis internis e forescj e a comunichin in mût cetant plui diret e svelt. E fo propit la Austrie che, intant de prime presidence UE sot dal cancelîr Viktor Klima, intal 1999, e metè adun un colegament SMS in rêt pai sorecjâfs di guvier de UE.
◆ Chel che al reste de funzion de Austrie al ven cussì metût jù de diplomatiche Nowotny: “Nô o sin intun paîs che al da acet ai incuintris internazionâi e o sin in stât di meti a man une grande esperience”. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +