Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INTERVISTE. La cuistion furlane e trê candidâts presidents

............

Renzo Tondo, 56 agns, di Tumieç. President de Regjon in cjarie, al cor par un altri mandât; al è sostignût di Lega Nord, Partito dei pensionati, Autonomia resposabile, Popolo delle Libertà per Tondo presidente, Unione di Centro e La Destra.

Tondo, ce isal il Friûl par lui?
Al è une tiere cuntune storie tormentade e stimolante. Cetancj esercits, cetancj podês e cetantis culturis si sono alternadis tal spazi di vincj secui su chest teritori? Il Friûl al è il risultât di cheste storie e la sô popolazion e à madurît la sô identitât braurose di int salde e laboriose, in cjase e – cuant che la puaretât le à obleade ae emigrazion – ancje fûr. Al è duncje naturâl che la autonomie e sedi tes aspirazion plui profondis dal nestri mût di jessi. Ma autonomie di esprimi te massime responsabilitât. Parcè? Par vivi inrocjâts o par vê un control tal svilup des economiis e dai rapuarts sociâi e culturâi jenfri Est e Ovest, Centri Europe e Mediterani? A son achì lis sfidis che il Friûl al à denant di se: cemût che al à di cressi par vê un rodul in chest contest. Se o pensìn a chestis sfidis, alore si capissin miôr i contignûts di peraulis tant che infrastruturis pe energjie e pai traspuarts, macro e euroregjon, Italie e Europe, inovazion, ricercje e internazionalizazion. No podìn cressi dentri, difindi la cualitât de vite e dai servizis, cence dialic, confront, viertidure cun dut ce che o vin tor ator e, prime di ducj, cu la Vignesie Julie che e à dramatichementri vivût esperiencis analighis a chês dal Friûl. La nestre specialitât e sta inte storie, sintesi di scuintris e di incuintris, che no si ferme e e domande ae nestre volontât di autonomie la responsabilitât di gnûfs progjets, par une regjon inovative, laboriose, al servizi dal Paîs e vierte ae Europe e al mont. Colocazion gjeografiche, etniis e storie a puedin jessi ancjemò ae fonde de nestre specialitât. Nus sta a noaltris fâ capî cui fats che la nestre autonomie e je un vantaç par dut il Paîs e no un privileç che o tignìn par nô.
Esistie une cuistion furlane?
Jo no viôt une “cuistion furlane”, se cun chest si riclame il vieli concet assistenzialist di difese di une identitât. La identitât furlane e à cjapât pît cuant che no esistevin leçs di tutele, parcè che la vite cuotidiane di un popul e à fat de lenghe fevelade la espression dal propri mût di viodi se stes e il mont. Vuê, intun contest di globalizazion, lis leçs a puedin judâ a no pierdi il passât ma il futûr al dipent ancjemò di cemût che nô cjargnei e furlans o savarìn meti dongje il vivi cuotidian cui valôrs de nestre identitât. E stin atents: la identitât, cussì come la specialitât, no sono acuisîts une volte par simpri. A àn dibisugne di cressi, di svilupâsi, di cjalâ indevant in confront cuntune realtât che e cambie intor di nô e che nus propon simpri gnovis disfidis. Inalore, se o volìn, une “cuistion furlane” e pues jessi: cuale saraie la identitât future dal Friûl? Rivaraie adore ancjemò di jessi un motîf fondant de specialitât che la storie e à ufiert a chescj teritoris? Jo o pensi che o vin lis cualitâts par fâje, baste che no si pleìn su nô stes e o coltivìn la costance, la capacitât di inovazion imprenditoriâl, il sens de coesion sociâl che nus àn fat superâ in passât ancje lis situazions plui dramatichis e dificilis.  ✒ Oscar Puntel
__________________________________________________________________________

Saverio Galluccio, 42 agns il mês di Lui. Nassût a Udin al vîf a Çarvignan e al è il candidât dal Movimento 5 Stelle.

Al premet un concet di fonde par un moviment, chel des 5 Stelis, che al à tant che principi chel di pandi dome concets e pinsîrs che a son stâts metûts adun e discutûts jenfri i ativiscj: “Tai grups di vore la cuistion furlane no je mai stade tratade. E no par vêle volude lassâ di bande di pueste, ma par vie che il teme nol è stât mai ponût di nissun”.
Saverio Galluccio, candidât ai presidence de Regjon pe formazion politiche che a nivel nazionâl e à tant che leader Beppe Grillo, al met cussì lis mans indenant par vie che ce che al dîs al è in cont so e no la risulte di un confront coletîf, ma ancje par rifleti che “al sarà di capî parcè che la cuistion furlane, de lenghe e de culture furlanis, no je mai saltade fûr, no je sintude”.
Sclet, Galluccio al è lui par prin a ricuardâ che cul so non e cognon si capìs che “no soi un furlan patoc” (la espression e je propit sô), ma la lenghe le fevele par vie che cuant che “o lavoravi in bancje i miei compagns di vore mi an dit: spessee a imparâle, che se di no tal to sportel nol ven nissun”. Il leam cul Friûl, “la mê tiere”, al è cussì fuart che “cuant che o feveli di jê mi comôf. No par nuie o ai lassât di fâ l’uficiâl dai Carabinîrs purpûr di tornâ a impastanâ la mê vite chenti, che se di no o sarès stât simpri ator pe Italie”.
Sclarît il rapuart personâl cun lenghe e Patrie, Galluccio al tache a meti su la taule i criteris par frontâ a nivel politic e aministratîf la cuistion de pupilance de lenghe e de culture furlanis. “Intune situazion di crisi come chê che o stin vivint – al dîs – prin di dut i bêçs publics pe pupilance dal furlan a van dâts a chei sogjets che a puedin dimostrâ di vê storichementri lavorât, e di vê lavorât ben, par prudelâ lenghe e culture. Bisugne stâ in vuaite rispiet a chei che invezit a doprin il furlan par fins clientelârs”.
In merit po dal furlan insegnât tes scuelis, “la nestre linie e je che, prin di dut, a scuele tocje sburtâ sul inglês – al zonte il candidât president dal M5S. Cheste sielte no intint di dî che si è cuintri la marilenghe e no intindìn di dî nancje che e à di jessi gjavade dai bancs di scuele dal dut, ancje se o crodìn che nol è a scuele che si impare il furlan”. Il so al è un discors pragmatic, sul stîl dal Moviment: “Dut câs – al rimarche – bisugnarès scrutinâ cemût che a son stâts spindûts fintremai achì i bêçs e cuai risultâts concrets che a àn dât: se a son bogns si pues resonâ. Se a son stâts dâts finanziaments, dome par fâ un esempli, par fâ libris che no si doprin, intant che tes scuelis no so i bêçs par fâ lis fotocopiis, si à di tornâ  a riviodi l’implant”. In continuitât cun chest resonament, une altre atenzion: “Intune ete di crisi, si à di fâ sieltis. La prioritât no pues jessi chê di cambiâ la cartelonistiche bilengâl se prin no vin comedadis lis busis tes stradis”.
Tai siei resonaments, Galluccio al ricuarde plui voltis che lui “al è chel che al à lassât un lavôr sigûr par tornâ a cjase” e propit par chest ce che plui al volarès che si capìs al è che “o sin une regjon siore di diversitâts. Ma no stin a doprâlis par dividisi l’un di chel altri. Fasìn in maniere, invezit, che a sedin la cole des nestris comunitâts”. ✒ Antonella Lanfrit
__________________________________________________________________________

Debora Serracchiani, 42 agns. E je nassude a Rome ma e vîf a Udin. Parlamentâr europeane e cor pe presidence de regjon, sostignude di PD, Slovenska Skupnost, Italia dei Valori-Lista Di Pietro, Sinistra Ecologia e Libertà, Cittadini per Debora Serracchiani Presidente.

“Ce che al è par me il Friûl? La rispueste par gno cont e je avonde clare: il Friûl e je cjase mê, la tiere dulà che o ai sielzût di vivi, e dulà che o vîf une vore ben, di plui di vincj agns. Al è il puest dulà che o soi vignude a stâ adun cun chel fantat che al è deventât il gno om, e dulà che vuê a vivin ancje i mei gjenitôrs”. Debora Serracchiani e pant un sclet amôr par cheste tiere ancje se la sô divignince no je furlane: e chest argoment al è un dai plui doprâts cuintri di jê in campagne eletorâl. Ma di bande sô la critiche e jentre di une orele e e jes di chê altre, parcè che e ven fate di chei “che purpûr jessint furlans di nassite a àn disvuedât il Friûl di ogni autonomie, come che e dimostre la vicende dai 370 milions che Tondo al à regalât a Tremonti e Berlusconi pal federalisim fiscâl che no si è mai fat. Beçs strassâts, che a jerin dai furlans e a son finîts inaltrò. Pe Serracchiani e je ore di finîle cun cheste “autonomie a pierdi”: al covente “tornâ a jessi speciâi”. Dulà che la specialitât e je intal Dna di cheste tiere: “une tiere che e à savût trasformâsi, mudâ piel e, di une aree puare e aretrade dal Paîs, e je stade buine di deventâ regjon svilupade, avanzade, model par dut il rest di Italie, in gracie de tempre dai furlans e de lôr capacitât di no molâ mai, di vê simpri fiducie intes lôr risorsis”. Che ur àn permetût di risurî di un taramot cussì fuart di fâ mil muarts, e po di deventâ une des locomotivis produtivis de Italie, un laboratori di inovazion, ecelencis e savê fâ. Merit de int ma ancje di un sisteme fondât su la formazion (par sigûr la Universitât e à sburtât in cheste direzion) e su la solidarietât, sul spirt di cuarp e la voie di judâsi un cul altri che di simpri e ten dongje il nestri popul che nol à di pierdisi daûr a dualisims cun Triest ma di esaltâ chest so caratar.
La plui distintive des carateristichis dal popul furlan e je dut câs la lenghe. E pe Serracchiani no bisugne mai dimenteâsi che “il furlan no je la uniche des lenghis de nestre Regjon ma al è un toc fondamentâl di che identitât plurâl che e segne di simpri cheste tiere”. Furlan, todesc e sloven si incuintrin dome achì di noaltris in dute la Europe, e chest par sigûr al è un fat che nol è mai stimât avonde. “Il Friûl Vignesie Julie come che jo lu cognòs e lu presei – e dîs – al è une Regjon dulà che la pluralitât linguistiche e culturâl e po pandisi in maniere sclete e braurose. Dome une Regjon che e rispiete lis sôs lenghis e po clamâsi pardabon une Regjon europeane”.
Si trate di fat di un tesaur in tiermins di specialitât e di competitivitât. Ancje parcè che i vantaçs di chel “Friul difarent” che si distache di chel ortodossamentri talian a son tancj, a partî de marce in plui che il plurilinguisim al po regalâ ai nestris zovins che a àn la possibilitât di imparâ plui lenghis, par rivâ a ducj i leams che si podaressin imbastî cu lis altris Regjons di Europe in gracie di cheste nestre identitât multilengâl. Ma la reson fondamentâl par fevelâ furlan al è che al è nestri: “e je la lenghe che plui dispès mi capite di sintî dongje dal talian. E une lenghe ancjemò fuarte tal pandi une identitât. Al covente tignîle di cont”. ✒ Antonella Lanfrit

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +