A metât strade tra la metalmecaniche e la edilizie, e cun carateristichis in cierts câs assimilabilis aes societâts di servizis, lis aziendis che si ocupin de instalazion di implants a son daûr a vivi il periodi plui neri che al vedi cognossût chest setôr.
I implants che si fâs riferiment a son chei eletrics, termoidraulics ma ancje di videocontrol, telecomunicazion e trasmission di informazions digjitâls. Se la crisi di grande part de industrie des manifaturis e je scomençade intal 2008, pes aziendis di instalazion di implants de Provincie di Udin i prins segnâi a son rivâts intal 2011.
Il 2012 al è l’an li che si è confermade la gravitât de situazion: tacant dal faliment de JOB IMPIANTI Srl – impuartante realtât produtive cun sessante agns di ativitât aes spalis – che al à causade la pierdite dal lavôr a di une sessantine di dipendents.
I ven daûr un 2013 là che realtâts industriâls impuartantis tant che la DOME Srl di Martignà e la FC IMPIANTI TECNOLOGICI SpA di Sant Zorç di Noiâr a falissin dutis dôs intal mês di Mai.
La prime, specializade te instalazion di implants di videocontrol, setôr che al someave in cuintritindince fuarte, dulà che a jerin impleâts une cuarantine di lavoradôrs che, di là di vê pierdût il puest di vore, cumò a son impegnâts a recuperâ dal faliment lis tantis mesadis indaûr che a vevin cumulât e che a van a pericul di pierdi. La seconde, une realtât che di plui di vincj agns e operave inte instalazion di implants eletrics e termoidraulics, dulà che a jerin a vore cincuante di lôr.
In dutis chestis crisis aziendâls il sindicât al à podût ativâ i amortizadôrs sociâi par ridusi il discomut sui lavoradôrs, stant che al è stât pussibil ricori ae casse integrazion straordenarie e ae mobilitât; struments chescj, che nol è stât pussibil meti in at inte plui part dai câs intes piçulis e piçulissimis aziendis dulà che si à podût intervignî, cuant che si à podût, dome cu la casse integrazion in deroghe.
Ancje intal 2014 no si viodin lûs al orizont. Lis gruessis realtâts produtivis dal setôr a sofrissin ancjemò e a àn di lâ indevant a ricori ae casse integrazion par no pierdi lis professionalitâts dai propris dipendents, evitant cussì i licenziaments.
Tra lis causis principâls di cheste situazion, insiemi cuntune crisi gjenerâl de edilizie, e je la assence totâl di apalts publics.
Se pes gruessis ditis a son dificoltâts, pes piçulis aziendis artesanis – che no son struturadis par frontâ grancj volums ma che a son plui sveltis a rispuindi aes esigjencis plui piçulis dal marcjât – lis robis no van miôr.
Intes ditis che a dan di lavorâ a pocjis unitâts di dipendents, chescj – simpri plui dispès – no vegnin retribuîts par mês e mês, e a acetin la promesse, simpri deludude, di un futûr paiament des mesadis indaûr parcè che a son cussients che no son alternativis di ricolocazion.
Cemût che si viôt, chest setôr, che mai al veve cognossude crisi, cumò al è in plene contrazion e si scuvierç che a son centenârs e centenârs i lavoradôrs che a àn patît e che a van indevant a patî lis consecuencis dal rosari infinît di crisis aziendâls.
Di dut chest, fale in câs sporadics, no si sint a fevelâ, ma ancje chest al è un fenomen che al contribuìs a distruzi il tiessût economic e produtîf dal nestri Friûl. ❚
Fabiano Venuti, Operadôr sindacâl FIM-CISL
Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile
Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +
La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN
Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +


