A metât strade tra la metalmecaniche e la edilizie, e cun carateristichis in cierts câs assimilabilis aes societâts di servizis, lis aziendis che si ocupin de instalazion di implants a son daûr a vivi il periodi plui neri che al vedi cognossût chest setôr.
I implants che si fâs riferiment a son chei eletrics, termoidraulics ma ancje di videocontrol, telecomunicazion e trasmission di informazions digjitâls. Se la crisi di grande part de industrie des manifaturis e je scomençade intal 2008, pes aziendis di instalazion di implants de Provincie di Udin i prins segnâi a son rivâts intal 2011.
Il 2012 al è l’an li che si è confermade la gravitât de situazion: tacant dal faliment de JOB IMPIANTI Srl – impuartante realtât produtive cun sessante agns di ativitât aes spalis – che al à causade la pierdite dal lavôr a di une sessantine di dipendents.
I ven daûr un 2013 là che realtâts industriâls impuartantis tant che la DOME Srl di Martignà e la FC IMPIANTI TECNOLOGICI SpA di Sant Zorç di Noiâr a falissin dutis dôs intal mês di Mai.
La prime, specializade te instalazion di implants di videocontrol, setôr che al someave in cuintritindince fuarte, dulà che a jerin impleâts une cuarantine di lavoradôrs che, di là di vê pierdût il puest di vore, cumò a son impegnâts a recuperâ dal faliment lis tantis mesadis indaûr che a vevin cumulât e che a van a pericul di pierdi. La seconde, une realtât che di plui di vincj agns e operave inte instalazion di implants eletrics e termoidraulics, dulà che a jerin a vore cincuante di lôr.
In dutis chestis crisis aziendâls il sindicât al à podût ativâ i amortizadôrs sociâi par ridusi il discomut sui lavoradôrs, stant che al è stât pussibil ricori ae casse integrazion straordenarie e ae mobilitât; struments chescj, che nol è stât pussibil meti in at inte plui part dai câs intes piçulis e piçulissimis aziendis dulà che si à podût intervignî, cuant che si à podût, dome cu la casse integrazion in deroghe.
Ancje intal 2014 no si viodin lûs al orizont. Lis gruessis realtâts produtivis dal setôr a sofrissin ancjemò e a àn di lâ indevant a ricori ae casse integrazion par no pierdi lis professionalitâts dai propris dipendents, evitant cussì i licenziaments.
Tra lis causis principâls di cheste situazion, insiemi cuntune crisi gjenerâl de edilizie, e je la assence totâl di apalts publics.
Se pes gruessis ditis a son dificoltâts, pes piçulis aziendis artesanis – che no son struturadis par frontâ grancj volums ma che a son plui sveltis a rispuindi aes esigjencis plui piçulis dal marcjât – lis robis no van miôr.
Intes ditis che a dan di lavorâ a pocjis unitâts di dipendents, chescj – simpri plui dispès – no vegnin retribuîts par mês e mês, e a acetin la promesse, simpri deludude, di un futûr paiament des mesadis indaûr parcè che a son cussients che no son alternativis di ricolocazion.
Cemût che si viôt, chest setôr, che mai al veve cognossude crisi, cumò al è in plene contrazion e si scuvierç che a son centenârs e centenârs i lavoradôrs che a àn patît e che a van indevant a patî lis consecuencis dal rosari infinît di crisis aziendâls.
Di dut chest, fale in câs sporadics, no si sint a fevelâ, ma ancje chest al è un fenomen che al contribuìs a distruzi il tiessût economic e produtîf dal nestri Friûl. ❚
Fabiano Venuti, Operadôr sindacâl FIM-CISL
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +


