Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INCHIESTE. Pe Europe dal cicloturisim o sin une mete “gjenuine”

............

Operadôrs turistics a sclarissin il sucès
e lis grandis potenzialitâts de ciclovie Alpe Adria

«Mieze Europe e cjale al Friûl tant che une mete impuartante di cicloturisim, tant che a une regjon “autentiche” di scuvierzi biel planc cu la biciclete»: Freddy Mair al è cofondadôr de agjenzie turistiche Alps2Adria, cun sede a Clanfurt, une des primis a butâsi a plen inte valorizazion de ciclovie Alpe Adria de A ae Z, ven a stâi des ricercjis di marketing ae promozion, ae elaborazion di pachets turistics fin ae organizazion di bus spuele furnîts pal traspuart des bicicletis che inte biele stagjon a partissin ogni dì di Grau par rivâ a Salisburc.

«Ogni dì o tornìn a puartâ a cjase dai 15 ai 50 cicloturiscj ae fin des lôr feriis in Friûl – al conte Mair -. No sin la uniche agjenzie che e fâs chest servizi e tancj a doprin il tren Micotra o si organizin cun mieçs propris, duncje il fenomen dal cicloturisim su la ciclovie Salisburc-Grau al è continui e avonde imponent. Il bacin di atrazion al è chel dal mont gjermanic e dal Benelux, massime Olande, ma ancje Belgjiche. La Europe dal Est e je daûr a regjistrâ la incressite plui fuarte, ma dute la Europe dal Nord e je in potence un client otim».

E cumò si spiete une gnove ondade di interès de bande dai todescs: ai 19 di Mai passât intai programs di prime serade de Westdeutsche Rundfunk (il plui grant cjanâl televisîf public todesc e il secont in Europe dopo la Bbc) al è lât in onde un documentari di 90 minûts dal titul “Maraveôs. Traviers lis Alps cu la biciclete eletriche”, dedicât dal dut ae ciclovie di Salisburc a Grau. Il lavôr dal gjornalist Marc Schreyl (che cun chel Alps2Adria al à colaborât) al è stât viodût di plui di 8 milions di personis.

Ce isal che al riclame i amants des dôs ruedis in Friûl? «A pet di altris metis turistichis plui tituladis, ma che a somein plui “costruidis su la cjarte” par un turisim di masse – al sclarìs Mair -, il Friûl al ven percepît tant che une regjon turistiche gjenuine, di scuvierzi biel planc in biciclete. Diviers a son i elements di atrazion: lis bielecis naturâls de mont, intal trat de ciclabile di Tarvis a Mueç, il mâr, la art, la culture e l’aspiet enogastronomic».

Divuardi a pensâ, di fat, che il cicloturist al sedi un sportîf interessât dome a fâ prestazions su la biciclete e pal rest al vedi pocjis esigjencis: «Dismontât des dôs ruedis, il turist al vûl mangjâ e bevi ben, al vûl durmî in lûcs comuts e di nivel, rilassâsi in pissine o intune spa, vê propuestis turistichis e culturâls par visitâ il teritori – al evidenzie Mair -. Di chest pont di viste, cheste tipologjie di turiscj e spint in medie plui di chês altris e e je tant esigjente su la cualitât».

E in efiets, cjalant il sît de Alps2Adria (cun propuestis che a van dal Trentin-Sud Tirôl a Vignesie, dal Friûl ae Slovenie fin ae Istrie), no si trate ciert di turisim low cost: si partìs dai 100 euros in dì a persone.

Cuâl isal il judizi dai cicloturiscj sul Friûl? «Positîf su la bielece dai lûcs, l’acet des personis e la alte cualitât des propuestis enogastronomichis – al rispuint Mair -. Tra i ponts negatîfs a son la incompletece de piste ciclabile Alp Adria e la assence, tra Tarvis e Udin, di propuestis alberghieris ae altece dai nestris clients. Su chescj aspiets bisugnarès lavorâ tant e di corse». ❚

Roberto Pensa

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +