Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

In viaç pal cîl cul paremotôr di Ivan

Dree Venier
Ivan Milocco in Svol parsore dal Tiliment

Ivan Milocco al svole cul paremotôr – il «scooter dal cîl» – e al è un innomenât influencer tal so cjamp. Nus invide cun lui a viodi il panorame unic dal Friûl

Ivan Milocco, classe 1985 di Crauì («nô o disìn Crauè» mi dîs), maridât cuntun fi, al lavore intun implant di biogàs, ma il sô sium fin di piçul al jere chel di svolâ. Lu à realizât in gracie dal paremotôr: un motôr che si met sù pe schene tant che un russac, e une vele simile a chês dal plui cognossût parecleve. Cuntune piçule corse a pît intun moment si è sù par aiar, viers il cîl. Al è rivât tart a fâlu, ma cumò al è un dai plui famôs praticants di chest sport su internet: un vêr influencer tal cjamp.
_
Ivan, o scomet che tu âs fat il Malignani!
E invezit no, scomesse pierdude. O ai fat l’Ipsia a San Zuan cu la specializazion in furniduris, parcè che i miei a vevin une dite di cjadreis. E di fat o ai lavorât par 18 agns in chel cjamp. Duncje nuie che al jentràs cun motôrs o avions. Ancje par chel o ai tacât tart a svolâ.
_
Cemût âstu tacât a lâ in paremotôr, alore?
La passion pal svol le ai vude fin di piçul: cuant che al passave un avion o scjampavi fûr cjase a cjalâlu. Ma al è simpri stât un mont lontan, no cognossevi nissun che al ves contat, i miei no vevin passion… E alore o ai tacât a fâ lâ i acuilons e di plui grant i avions modei, i avionuts telecomandâts. Une dì o jeri li di un cjamp di svol par aviomodei e a son rivâts doi di lôr in machine. A àn scjamât i imprescj, ju àn metûts intor, e in mieze ore a jerin tal cîl. O soi restât inmagât! O ai contatât un dai doi, che al faseve part dal «Audace», un grup di paramotoriscj de Regjon, e cussì o ai tacât.

Ivan Milocco


_
Covential un patentin? Coventino permès?
Si à di cjapâ il brevet VDS (Volo Diporto Sportivo). Di scuelis in Friûl no son, di solit i “nestris” a van tes Marcjis. Cumò, stant che no son tant difondudis sul teritori, lis scuelis a fasin cors intensîfs: e cussì cun uns dîs dîs di cors tu puedis vê il brevet. No coventin permès particolârs par svolâ: se tu partìs di un cjamp che nol è to, ti covente il permès dal paron e vonde. A son zonis vietadis al svol o cualchi regule di distance che tu imparis cul brevet, ma pal rest tu sês libar.
_
Isal un sport pericolôs?
E je la maniere plui sigure di dutis di svolâ. E la plui facile. Une volte cjamât su lis spalis il motôr e preparade la vele, tu partissis cjapant il svol cuntune corse a pît intun spazi curt, fâs cont la metât di un cjamp di balon. Ancje se par aiar ti si blocàs il motôr, la vele ti fâs di parecjadudis e tu vâs jù planc a planc. Tu sês a pît, duncje tu puedis rivâ jù li che tu vuelis in pôc spazi e in ogni cundizion: par esempli intun cjamp arât, li che se tu vessis ruedis tu ti ribaltaressis. Pal cîl tu vâs a une velocitât trancuile e costante (sui 90 km/h), no tu âs di bacilâ a viodi ce aiar che al è ator tant che cul parecleve, tu puedis svolâ plui bas che cun altris mieçs. Il paremotôr al è definît «il scooter dal cîl»: l’ideâl par viazâ facil e cjalâsi ator cence fastidis.
_
Trop costial lâ in paremotôr? A ce etât si puedial praticâlu?
Al è un sport a la puartade di ducj, sedi a nivel economic che fisic. Come etât dai 16 ai 80 agns, fin che tu rivis a fâ chê corsute par lançâti. Tant che coscj al è come vê une moto: cul materiâl gnûf tu spindarâs dai 7 ai 10 mil euros, cun 3.500 euros tu puedis cjoli un bon materiâl di seconde man che ti permet di svolâ ben.
_
Daûr di cheste passion, sui social tu tu sês deventât un influencer tal setôr: o ai viodût che in pôcs a àn i tiei numars, adiriture a nivel mondiâl! Un influencer vuadagnial, come che si sint dî ator?
I miei numars a son di mancul di chei dai americans, che a àn un bacin mondiâl par vie dal inglês e tant plui grant ancje come paîs. Però in Italie e Europe o soi dai prins, vere. Jessi influencer no ti fâs vuadagnâ, ma lis aziendis mi mandin materiâl di provâ o mi invidin a events. Un dai plui biei al è stât cuant che o soi stât invidât a svolâ parsore des piramidis in Egjit di une aziende che e gjestìs uficialmentri chê ativitât là vie. Ma la robe che mi plâs di plui di chest “rûl” al è il fat di coinvolzi la int, svicinâle a chest sport che al è ancjemò pôc cognossût (cuant che al fevele di chest si sint pardabon te vôs di Ivan la sô passion, ndr).
_
Ivan, ce si viodial di là sù? Il panorame bielon dal Friûl!
E je une tierce dimension, tu preseis dut in maniere divierse. In tancj paramotoriscj a vegnin dal forest a viodi i nestris paisaçs unics: la lagune di Maran, par esempli, e je un spetacul. Po dopo il Tiliment, preseât parcè che al à un svilup cu lis cuestis ancjemò salvadiis, naturâls, e ancje Palme. E po dopo i Cuei, il Cjars, lis monts: in Friûl, fasint 60 chilometris tu puedis viodi di dut, si sa. Pense che a son operadôrs turistics in Romanie che a organizin viaçs chenti par 2.000 euros. Bêçs che a podaressin restâ ca. Il paremotôr, come che si diseve, al è il mieç miôr e sigûr par gjoldisi il panorame: al podarès jessi un vetôr turistic ideâl.
_
Ti àno mai proponût alc par publicizâ il paremotôr tant che ativitât turistiche?
No, ma mi plasarès. Par cumò i forescj a vegnin cul passe peraule che o fâs jo cui miei videos su YouTube, ma e sarès une robe di sburtâ miôr. Mi plasarès organizâ ancje cualchi tour, o ai tacât a viodi di viodi: se o rivi a distrigâmi tai miei impegns, lu fasarai.
__
Cuâl isal stât il svol plui biel e cuâl chel plui pericolôs?
Mi ven iniment chel che o ai fat propit chest an ator de Mont Cjanine: trement e bielon. Trement parcè che o vevi un tic di pôre, no jessint usât a lâ in mont. Jo o soi de plane: tant che a pît, la mont e je bielone ma e va rispietade, e duncje si à di stâ atents. Però al è stât fantastic gjoldisi chel panorame imponent. No par nuie si clamilu il Massiç de Cjanine: al è propit maestôs. ❚

Ivan sore la Mont Cjanine

……………………………………………………………………….

FOCUS. Il paremotôr

Al è il mieç svolant plui economic e pratic, al permet la jevade e la rivade a tiere cuntune corsute semplice a pît. Il motôr al è montât suntun telâr metût tant che russac su lis spalis dal pilote. Al telâr e je tacade la veladure midiant doi moschetons colegâts aes tiracjis de vele. ❚

………………………………………………………………………..

LINK & LEAMS

La ativitât di Ivan si pues seguîle sul so cjanâl di YouTube www.youtube.com/@IvanMilocco, il so slogan al è «Achì si respire, si mangje e si vîf il paremotôr». Al è ancje su Instagram cul link @ivan_milocco. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +