Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il viaç di Alessandra Motz ae scuvierte di une economie sustignibile

Erika Adami

Di Cormons ae Svuizare par inviâ une analisi dai modei di disvilup che a tegnin cont de transizion ecologjiche

«Ognidune e ognidun di nô al pues sielzi, vuê, une alternative sostignibile par garantî un mont plui ospitâl doman». Di chest e je convinte Alessandra Motz, economiste, cormonese di origjine, che e vîf a Lugano li che e lavore come ricercjadore te Universitât de Svuizare taliane. E par chest si impegne cun passion, determinazion e sens di responsabilitât che al ven des sôs lidrîs furlanis.
◆ Di passe 20 agns e studie temis leâts ai marcjâts de energjie, ae sostignibilitât ambientâl, al cambiament climatic. Si è ocupade di marcjâts dal gas e de eletricitât, di politichis energjetichis e ambientâls, e, plui di resint, dal pont di viste di citadinis, citadins e impresis svuizars sul consum di energjie bande un futûr a emissions bassis.
◆ «Capî ce che a pensin lis personis e lis comunitâts al è fondamentâl te direzion di une realizazion plene de transizion ecologjiche, par che e sedi acetade e no imponude – e spieghe Alessandra -. Bisugne educâ a chest passaç, informâ e coinvolzi lis comunitâts inviant percors di partecipazion civiche, permetiur di acuisî cognossincis e competencis par fâ sieltis cussientis».
◆ Te Universitât de Svuizare taliane, intun Paîs cuntune fuarte componente di democrazie direte, Alessandra e à indreçât la sô ricercje tal analizâ, midiant modei statistics di pueste, ce che lis personis a àn miôr di doprâ tra diviersis fonts di energjie, cuntune particolâr atenzion a chês rinovabilis. I dâts a vegnin cjapâts sù cun cuistionaris; a permetin di capî sedi cualis carateristichis di un prodot o progjet a son plui o mancul preseadis des personis, sedi lis componentis (psicologjichis, demografichis, di apartignince a un grup di opinion…) che a determinin lis preferencis. «Daûr des analisis fatis, o vin viodût che i mascjos a àn plui facilitât a provâ lis gnovis tecnologjiis, tant che lis machinis eletrichis; lis feminis, invezit, a àn une sensibilitât ambientâl plui fuarte, a son plui puartadis a compuartaments responsabii».
◆ Sul troi dal so filon di studi, la ricercjadore furlane e je une vore interessade a rivâ adore a capî l’impat de transizion ecologjiche sul paisaç e, di conseguence, sul benstâ des comunitâts e su cemût orientâ il svilup economic di une tiere. «La direzion plui savie e je chê di pensâ une vore prime di fâ alc e, duncje, imbastî modalitâts di azion conseguentis. Par esempli, cuant che si àn di instalâ implants fotovoltaics al è ben no consumâ tiere libare ni tocjâ il paisaç, ma doprâ cuvierts, parcaments, capanons, façadis. Personis e impresis – se informadis e coinvolzudis – no si metaran cuintri e, anzit, a judaran il procès di cambiament. I vûl timp, ma no si pues fâ diferent. La politiche e à di lavorâ ta chest sens».
◆ Par sostignî la transizion verde, Alessandra e partecipe aes iniziativis di divulgazion puartadis indevant dal so ateneu, ma no dome. Pôcs agns indaûr e à viert il blog “L’opzione verde” ben savint che par fâ sieltis sostignibilis bisugne disponi di une informazion di cualitât, imparâ a fâsi domandis e a cirî lis rispuestis. «Masse dispès, sul web e sui gjornâi, i fats a son sostituîts des opinions – e dîs -. O crôt che dutis e ducj nô o vin il dirit e la capacitât di comprindi lis conseguencis des nestris sieltis e la complessitât des sfidis che nus spietin. Cul gno blog o cîr di judâ a capî miôr i problemis ambientâls e energjetics».
◆ L’interès pes tematichis ambientâls al ven di lontan, di fantacine. «In chê volte la mê sensibilitât pai problemis ambientâi e jere considerade un fregul naïf. Passe 20 agns indaûr no si sintive la urgjence di cambiâ stîl di vite e la preocupazion pe crisi climatiche. Ma nissun mi à ostacolade – e ricuarde -. Mi plaseve une vore studiâ, e o ai vût la fortune di cressi, a scuele e fûr di scuele, in ambients che mi àn dât acet e mi àn favoride te mê formazion e tes mês passions. Jessi cressude a Cormons, tra culinis dolcis, intun teritori che al conte dal leam armoniôs tra om e nature, al à vût un pês impuartant. Jessi usade ae bielece de nature e de culture al à fat nassi in me une cussience ambientâl, mi à infondût il desideri e il plasê di impegnâmi par un futûr sostignibil. O ai agrât a Cormons e al Friûl par dut ce che mi à dât tai miei prins 19 agns di vite, pes tantis oportunitâts che o ai vût fin cuant che o soi restade in Patrie, e o speri di podê tornâ alc di bon ae mê tiere». Cun chest spirt, Alessandra e je deventade socie fondadore de Associazion “Energia Nostra”, che e promôf la nassite de prime Comunitât energjetiche rinovabile (Cer) di Cormons e dal dulintor. Citadinis, citadins e impresis dal teritori si metin dongje par produsi e condividi energjie nete di fonts rinovabilis su scjale locâl. «O soi jentrade in contat cun personis che a àn la mê stesse sensibilitât bande l’ambient. O stin lavorant par miorâ la cualitât de vite de comunitât. In gracie de disponibilitât di un incentîf, la Cer e jude cui che al aderìs a taiâ lis boletis de eletricitât. Doprant energjie rinovabile, e scombat il cambiament climatic ridusint la dipendence dai combustibii fossîi. Cun di plui, e jude a tornâ a puartâ sul teritori il valôr de energjie e a rindi la comunitât protagoniste ative de transizion energjetiche. Tal nestri câs, o volìn protezi Cormons e il so teritori di iniziativis e progjets che a puedin consumâ tiere e ruvinâ il paisaç. Cu la Cer o vin chê di judâ a realizâ implants rinovabii di proprietât dai residents su areis za urbanizadis, tant che cuvierts e capanons. O podìn vê vôs tal procès di transizion – e marche -. E si impegnarìn ta cheste direzion. Ma nus plasarès ancje rivâ a movi risorsis par progjets di rilevance sociâl pe comunitât tant che judâ personis che a vivin in puaretât». ❚

…………………………………………………………..

IL PROFÎL

Alessandra Motz, nassude a Gurize tal 1983, e je origjinarie di Cormons. E à frecuentât il Liceu sientific Copernico di Udin. Dopo la maturitât e à studiât economie te Scuele Superiôr Sant’Anna di Pise e dopo te Universitât Bocconi di Milan. Dopo vê lavorât sîs agns te citât lombarde, ocupantsi di ricercjis e consulencis sul marcjât dal gas naturâl in Italie e in Europe, si è trasferide a Lugano rispuindint a une ufierte di lavôr par partecipâ a un progjet de Universitât de Svuizare taliane finanziât dal Fonts nazionâl pe ricercje sientifiche. Tal 2021 e à otignût il dotorât in Economie. Cumò, te stesse universitât, e je ricercjadore in Economie de energjie tal Istitût di Ricercjis economichis e responsabile des analisis in materie di energjie pal Osservatori Financis publichis e energjie. E studie cemût fâ rivâ a personis e impresis energjie nete, a un cost resonevul e cuntune buine sigurece des furniduris.
◆ Il so interès pes tematichis ambientâls e il so leam ancjemò fuart cun Cormons le àn puartade a colaborâ, de Vierte dal 2022, a “Energia Nostra”, un progjet di creazion di une comunitât energjetiche dal bas te citadine di divignince. Cun chest progjet, puartât indevant a titul volontari, Alessandra e spere di dâ vôs ae comunitât cormonese e di contribuî a preservâ i ecosistemis, i paisaçs e la cualitât de vite a Cormons, che e reste il so lûc dal cûr.
◆ In Svuizare «la vite e je une vore comude, cuasi cence impreviscj, ma Cormons e je cjase – e conte la ricercjadore furlane -. E se o ves di tornâ in Italie, lu fasarès dome par tornâ a stâ in Friûl li che a son la mê famee di origjin, i amîs, e lis culinis cun lûs e formis che mi incjantin simpri». ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +