Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Teatri Stabil Furlan pai piçui

Alessio Screm
LIS Pantianis, Michele Polo, Federico Scridel e Leo Virgili

In ocasion de Setemane de Culture Furlane il gnûf lavôr di Virgili, Polo e Scridel pensât par frutins e fameis

Teatri par furlan e par piçui, piçulis e pes fameis. Cussì e nas la colaborazion tra il Teatri Stabil Furlan (Tsf) e trê artiscj che si son za fats ben preseâ inte dimension dal teatri pai fruts: il musicist e produtôr Leo Virgili, il buratinâr e dramaturc Michele Polo e l’atôr e regjist Federico Scridel. Insiemi a son “Lis Pantianis” che a tornin cuntun gnûf spetacul produsût dal Tsf, che al larà in sene pe Setemane de Culture Furlane sabide ai 14 di Mai tal curtîl di palaç Mantica in vie Manin a Udin (par dutis lis informazions: www.setemane.it).
◆ Bielzà vincidôrs dal premi “Piccoli Palchi” dal 2014-15 cul spetacul comic “Contis Tarondis – Lis storiis de Scjatepantiane”, il tercet al torne cuntune altre storie “pantianistiche”, come che aromai e je definide cheste saghe che e à intenzion di continuâ, si spere a lunc, cun storiis divertentis e origjinâls che a àn tant che sogjet i tant temûts roseadôrs. Trê besteutis che inte storie a son di dut, ma no dal sigûr tristis, e anzit a son simpri daûr a cirî un benstâ pacific e cuiet.
◆ Duncje, lis trê pantianis furlanofonis a son tornadis, e dopo vê otignût sucès e premis come mai prime par une produzion di teatri par fantats in lenghe furlane, chest an a dan il bon acet a un gnûf cjapitul de lôr saghe matarane.
◆ Un spetacul cun tante musiche dal vîf, une lenghe furlane semplice e svariade, un implant senic che si pues puartâ di cualsisedi bande, come tal curtîl de sede de Societât Filologjiche Furlane, cuntun obietîf fis: il formadi!
◆ Il titul di chest gnûf cjapitul al è “Lis Pantianis e la machine dal timp”, ae ricercje di un lûc ideâl indulà stâ, là che nol pues mancjâ clarementri il formadi.
◆ In cheste tiere, tra i umans, lis besteutis grisis no àn vite facile, e di fat a son simpri racladis, e ognidune di lôr e à un mût dut so di sofrî, biadinis. Bastonadis, invelegnadis, mutiladis de code, stufis di cheste vite, a vegnin a savê, tra buinis e falsis notiziis, che inte antichitât la lôr vite e jere cetant plui serene e dut par lôr al leve benon.
◆ La trame di cheste ultime liende e je sigûr divertente, plene di invetivis, e cence podê dâ masse anticipazions, si pues dî che a un dât moment lis trê pantianis a scuvierzin che la lôr “gratepice” e pues deventâ une machine dal timp, che e funzione. Di fat si imbarcjin in lûcs, timps e situazions dal passât ae riscuvierte di un vivi diferent, ma – a dîle dute – no mancul complicât dal timp di vuê. Prime inte Rome imperiâl, daspò inte France de rivoluzion francese, e infin su la lune, che e somee, tant zale, taronde e cu lis busis, propit ae lôr pitance preferide. E chi mi fermi, parcè che no si pues contâ dut: la robe miôr di fâ e je chê di lâ a gjoldisi chest spetacul, menant i frutins insiemi dai amîs e des fameis a vivi cheste conte comiche che e savarà sigûr fâ tant ridi e ancje pensâ.
◆ O vin domandât a un dal tercet, Michele Polo, cemût che e je nassude cheste idee e ce prospetivis che si puedin individuâ in merit al teatri furlan pai piçui.
_
Chest al è il secont cjapitul de saghe da “Lis Pantianis”, cemût isal lât il prin?
«Benon, tant che o vin vinçût ancje un premi nazionâl, o ben il Premi dal Public dal Ent Teatrâl Furlan “Piccoli Palchi”. O vin ancje fat un biel numar di replichis ator pal Friûl, e su Youtube al zire ancje un video che al à vût un acet une vore bon ».
_
Cemût si movêso su la sene, tra musiche e recitazion?

«Si dividìn i compits: par ce che al tocje la creazion dal spetacul, jo o soi chel che al scrîf, Leo Virgili al è il musicist e Federico Scridel l’atôr. Si decît dut insiemi, par un biel lavôr di scuadre. Sul palc si recite e si sune, in chest câs no struments tradizionâi ma la senografie, che e je fate di tubui di fier, bidons des scovacis, cassis di len…».
_
A proposit de lenghe furlane pai piçui, in chest câs calade intal teatri comic, funzionie?

«Al è un spetacul a misure di fruts, a scomençâ dai cinc agns, e des fameis. Il gjenar di struture narative, la recitazion, la intenzion, il svicinament, a son pensâts propit par lôr. E ancje se magari no dut ce che si dîs i plui picinins lu puedin capî a nivel di lenghe, dal sigûr lu capissin par vie des azions senichis e di dut ce che al sucêt. Pal rest, il furlan al è il nestri strument di lavôr, si trate di une sielte professionâl che e à i siei presis – par esempli e je nestre, o sin nô furlans i responsabii di cheste lenghe – e i siei difiets, o ben che forsit inmò cumò e je pôc usade inte art, inte comunicazion, tal teatri. No o fasìn il nestri e o sin cetant braurôs de nestre lenghe».
_
Sêso contents ancje di cheste colaborazion dute gnove cul Tsf?
«La colaborazion cul Tsf e je cetant sodisfasinte, e sperìn che lu sedi ancje tal futûr, parcè che il diretôr artistic dal ent, Massimo Somaglino, e je une persone che e fâs teatri pardabon e che e cognòs chest mont, lis sôs dinamichis, i obietîfs. Sperìn di vê un bon impat sul public, ancje par premiâ come che e merete cheste biele azion dal Tsf». ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +