Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il sotanisim, o ben cemût predicjâ la capitolazion

Dree Valcic

✽✽ Pre Checo Placerean al invidave i Furlans a no cedi al sotanisim, o ben a chê sumission no tant fisiche, ma etiche, morâl: une sorte di forma mentis che e varès distrut ogni pussibilitât di autonomie, di politiche, ma ancje di ideâl pal popul furlan. O vin descrit dispès chest aspiet de nestre identitât coletive, replicant cul so contrari, sedi in tiermins lessicâi che figurâts, ven a stâi cul “Mai cul cjapiel in man”, a segnâ inte lote e inte determinazion i elements che a fondin la nestre filosofie di vite.
✽✽ Cumò no sai se pre Checo al pensàs pardabon che il sotanisim al fasès part dal Dna di un popul o se invezit il so al fos un invît fuart, un riclam a no jessi condizionâts. O crôt che, ancje cence volêlu ameti, al crodès che il prin al ves dentri un fonts di veretât, ma che di cheste influence tremende si podès scjampâ, in graciis dal esempli di cualchidun e dal cjapâ cussience dai propris dirits.
✽✽ Cumò però o viodìn un fenomen strani: un pericul, un alarme – ancje justificât par cierts aspiets – di events e vicendis storichis, si trasforme in realtât evangjeliche. Chel che pre Checo al segnave tant che nemì di combati, al è deventât par cualchidun veretât teologjiche: i furlans a son un popul di sotans. ✽✽ Lis surîs a saltin fûr des fognis a propagandâ la malfidence e la impussibilitât di cambiament: ae fin, dut al devente dome une ciertece pietose di faliment.
✽✽ E pazience che chest concet al vegni doprât di chei che a àn vût simpri peraulis di dispresi pai furlans, intindûts tant che popul degn dome di jessi doprât tant che cjar di macel par vueris e fedêl sotan par difindi i confins o, in tiermins plui contemporanis e “politically correct”, figurazion statiche di int contadine, ignorante e provinciâl.
✽✽ No, i sostignidôrs plui incagnîts di chest messaç a son tra i furlaniscj plui convints, i prins a comentâ cun peraulis di fûc lis manovris dal nemì “centralist e italiote”, i prins a fevelâ di tradiment viers cui che al pense, che al resone e che al lote in tiermins che a puedin someâ gnûfs e diviers di peraulis di ordin che forsit a àn za fate la lôr storie.
✽✽ Leons di tastiere tant che si vûl, cualchidun ancje sclet intal constatâ lis dificoltâts e lis fermadis inte difese de Patrie e aflit parcè che chest al sucêt, ma te plui part dai câs, int che e predicje la ritirade, che e perseguìs no l’otigniment de autonomie e de libertât, ma dome la vergognose sensazion personâl di vê predite la disfate.
✽✽ I vêrs sotans, di cjâf e di cûr, a son lôr. ❚

Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921

Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +

Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)

Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / La identitât e ven dai zovins

Walter Tomada
Une zornade di incuintri pai Conseis dai Fantats Al à fat scjas il senatôr Roberto Menia che al à declarât di volê gjavâ il furlan de scuele e dal ûs public. Al jere di un pieç che nissun rapresentant des istituzions al pandeve clâr di volê scancelâ lis normis di tutele, ma salacor a son […] lei di plui +