Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Prin dal An celtic al torne a vivi inte Not dalis Muars

Sara Traunero
Foto Simone Braglia

A Dimpeç un imbinament interessant tra tradizion cjargnele e antighis crodincis preromanis

Ancje chest an, ai 31 di Otubar il centri dal Comun di Dimpeç al è stât animât de celebrazion de inmagante rievocazion storiche de “Not Dalis Muars”, version cjargnele dal prin dal an Celtic.
◆ La “Not Dalis Muars”, pûr vint origjins avonde resintis (e à cjapât forme in graciis di une idee de dimpecine Morena Fachin inte seconde metât dai agns Novante), e rapresente un imbinament interessant tra tradizion cjargnele e cualchi crodince antighe dai popui celtics, che in epoche preromane a vivevin in chestis tieris.
◆ E al è propit il Samhain (o “prin dal an Celtic”), celebrât il prin di Novembar, a furnî buine part de ispirazion pe fieste de “Not Dalis Muars” di vuê: il Samhain al consisteve inte crodince che, tra lis ultimis zornadis di Otubar e lis primis di Novembar, lis animis dai muarts a rivassin tal mont dai vîfs. Cheste fieste e segnave in maniere uficiâl il tacâ de stagjon plui scure, frede e nereose dal an. Nol è dificil, duncje, imagjinâ parcè che il popul antîc al ves individuât propit chest tant che il periodi li che al podeve verificâsi l’acjadiment macabri dal tornâ dai muarts.
◆ Simpri a ispirazion de “Not Dalis Muars” o cjatìn la tradizion dal intai des cocis. Une volte in Friûl e jere difondude la abitudin di intaiâ lis cocis, meti dentri un lumin e lassâlis fûr de jentrade di cjase vie pe gnot dai muarts: si crodeve di fat che, fasint cussì, i spirts triscj che a vagolavin si saressin spaurîts e a saressin restâts lontans des abitazions. Su la fonde di chestis vecjis crodincis, si è disvilupade dopo la fieste americane moderne di Halloween, che il so tai consumistic al à divorât però dut l’aspiet rituâl.
◆ In ocasion de “Not Dalis Muars”, la tradizion dal intai des cocis e je stade ricuardade cuntune piçule mostre intal ufici turistic di Dimpeç, dulà che si son podudis amirâ lis cocis intaiadis, pe plui part, dai fruts.
◆ A fâ une vore sugjestive la atmosfere de fieste al à contribuît come simpri il vê distudât lis lûs dal paîs, che dilunc dal event al è iluminât dome di torcis, ferâi e piçui fûcs. Il centri di Dimpeç al è stât ben animât di cualchi barachin gastronomic e di artesanât locâl, dai spetacui sorprendents di un falconîr, di spetacui teatrâi vivarôs e dal sun di musichis medievâls e rinassimentâls.
◆ “E je stade une grande sodisfazion podê celebrâ di gnûf, dopo ben cuatri agns che al jere fer par vie dal Covid, chel che pal nestri Comun al è l’event principâl dal an”, al dîs Stefano Zatti, president de Pro Loco di Dimpeç. “La “Not Dalis Muars” e rapresente un moment impuartant di rievocazion e condivision di chês che a son lis nestris lidrîs e tradizions. Par chest a van ringraciâts pal lôr impegn e pe colaborazion il Comun di Dimpeç, in particolâr il sindic Michele Benedetti, i membris de Pro Loco locâl e ducj chei che a àn partecipât aes fiestis.” ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +