Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. A scuele

............

Puntualmentri in Setembar a tornin a vierzisi lis scuelis. Di riforme in riforme, di cambiament in cambiament, al pâr che i problemis no si rivi a disberdeâju. Si continue a sintî a fevelâ di precaris, di graduatoriis, di concors, di programs …, ma dai scuelârs, dai students, dai sogjets principâi de scuele si fevele pôc. Di scuele in Friûl, di lenghe furlane, ancjemò mancul. (pre Roman Michelot)
O ai sot voli une vecje foto di scuele: trentecinc fruts cuntune sole mestre. E ancje i sussidis didatics a son adeguâts: un cuader, il silabari, il libri di leture e la bachete. Te scuele di cumò tu riscjis di cjatâ plui mestris che canaie e plui circolârs e cjartis che no dîs di scuele. Al bastarès chest aspiet superficiâl ma no secondari par dî la diference epocâl fra une esperience educative e chê altre. Suntun pont però o cjati une dolorose continuitât: te estraneitât de scuele in gjenerâl, e furlane in particolâr, al mont reâl, a la vite concrete, a la culture native, tacant de nestre lenghe, che te scuele e je stade bandide di simpri. Di fat, nô furlans al è come se no vessin mai vude scuele, tal sens di une scuele nestre, e là che o varessin vût di cjatâ la clâf dal riscat culturâl o vin cjatât un altri jôf di colonizazion.
Par chel, no mi sint di unîmi ai laments dai nostalgjics ni aes trombetadis dai modernis.
La vecje mestre, cussì buine, cussì materne, cussì severe e morâl o moralistiche, plui che mari de nestre inteligjence e je stade sierve fedelissime dal Stât e impen di insegnânus a vierzi i voi e a savê dî di no, e à batût fuart sul Credere-Obbedire-Combattere e sul trinomi Dio-Patria-Famiglia. Il Stât talian al varès di fâur un monument ai mestris furlans che, fale cualchi moscje blancje, lu àn servît cun masse religjon e passion. A àn fat il delit di no insegnânus a vê stime di nô e de nestre culture, cjapade come un impediment e un berdei, e di fânus vê gole di dut ce che al veve il sigjîl de fatalitât romane e taliane. Cul risultât che o vin pierdude la nestre identitât culturâl e no vin cjapade sù chê altre. Un popul crot che al scuen lâ a pitocâ catans forescj.
Su la scuele di cumò, in eterne riforme e sperance di cjatâ cualchi idee, si podarès fevelâ fin doman o vierzi e sierâ come tai tumôrs. No vuei fânt la responsabile di dutis lis disgraciis parcè che no merete e no vuei dâi masse impuartance. Lis stessis colpis lis à la glesie, che no ufrìs ponts di riferiment profonts e alternatîfs, e la famee, ricatade di mil fastidis contingjents e materiâi e usade a delegâ. Come se lassâ la culture dome tes mans dai mestris o la religjon tes mans dai predis o la politiche tes mans dai sindics al fos un at inteligjent e responsabil.
Ciert che, intun moment di grande confusion e di contradizion gjenerâl, no podìn permetisi confusion, parcelizazion e contradizion ancje a scuele. La culture, come dutis lis robis di fonde, e à di tindi ae  semplicitât (no ae semplificazion) e ae unitât (no ae uniformitât). Par un frut, a diference che pal grant, masse ponts di riferiment a son un dam psicologjic trement. In plui, la scuele di vuê e à copade la fantasie, tal sens di trasfigurazion dal reâl, e çoncjadis lis lidrîs concretis e vitâls a pro di un universalisim astrat e ideologjic. Al è just fâju deventâ grancj e usâju a resonâ in grant, ma cence fâur pierdi la stagjon de inocence e il contat vitâl cul lôr mont. Par no fevelâ dai orientaments morâi e di une religjositât armoniche, che no à nuie di confessionâl.
La scuele e je liberazion e sclavitût, benedizion e disgracie. Al dipent dal mût che e je fate e doprade.
Cuant che o viôt a partî i fruts a buinore, mi consoli pensant che a van tal zardin de fantasie e tal templi de culture, là che a podaran imparâ a cressi libars e savints. Ma subit un nûl mi scurìs la anime: e se a fossin come agneluts inflochetâts che a saltucin contents e incussients viers la becjarie?
Crist nol à rivendicât par se nissun titul, dome chel di mestri (Mt 23,10), parcè che ancje i mestris a son scuelârs denant dal misteri de vite. Chel mestri e chel predi che a van in scuele e in glesie dome par insegnâ e no par imparâ, a fasin ben a stâ a cjase.  ❚
Cirint lis olmis di Diu n. 3, pagj. 128
Pre Antoni Beline

L’EDITORIÂL / Jù lis mans dal Tiliment

Walter Tomada
Traviersis, cassis di espansion, puints e viadots autostradâi, potenziament dal idroeletric: al mancje dome di metisi a sgjavâ cu lis trivelis par cirî gas o petroli! Ma parcè il Tiliment, che tancj studiôs a stimin jessi l’ultin flum salvadi de Europe, isal sot di dutis chestis menacis, invezit di jessi tutelât e protet cemût che […] lei di plui +

(L)Int Autonomiste / Cui aial pôre de “Cuistion furlane”?

Dree Valcic
✽✽ No ven plui nomenade, sparide dai radars dal dibatiment politic e culturâl. Di “Cuistion furlane” no si ’nt fevele plui. Di cent agns incà e esist chê meridionâl, cjare a Gramsci, e su chê miârs e miârs di students a àn fat tesis di lauree, a son stadis fatis ancjetantis cunvignis, ogjet di ogni […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / La “bufule meloniane” e la autonomie inte glacere

Walter Tomada
“Si sin indurmidîts furlans, si sin sveâts melonians”: cun chestis peraulis un cjâr amì al à strent intun sproc sintetic il sens des elezions politichis che pardut a àn viodût a vinci fûr par fûr ancje chenti Fratelli d’Italia, il partît di Giorgia Meloni. Di storic i ai rispuindût che 100 agns fa une dì […] lei di plui +

La anteprime / Cors di furlan par gjornaliscj: consegnâts i atestâts

Redazion
Ai 27 di Setembar, te sede di Udin de Regjon Autonome Friûl-Vignesie Julie, a son stâts consegnâts i atestâts ai vincj gjornaliscj che a àn partecipât al prin cors di lenghe furlane inmaneât de ARLeF – Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane e dal Ordin regjonâl dai gjornaliscj. La consegne dal document ai professioniscj de comunicazion […] lei di plui +