Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Identitât furlane intun mont globalizât (pontade nr. 5)

pre Antoni Beline

Tal mont globalizât di vuê al sarès impuartant, necessari, indispensabil che ogni realtât, ancje la plui minude, e vedi il so spazi, la sô dignitât. Si use fevelâ di Glocal, par intindi che globâl e locâl a àn di convivi in maniere armoniose. Cognossi se e cognossi chei altris, stimâsi se e stimâ chei altris. Nissune persone, nissun popul nol à dut e nissun nol à nuie, ma ducj a àn alc di ricevi e di dâ. Il pericul di vuê al è che il piçul al vegni fruçât in non di logjichis disumanis e disastrosis dai grancj.

pre Roman Michelot

La seconde domande che e fâs la Bibie e je tal cjapitul cuatri de Gjenesi: «Dulà isal to fradi?». Parcè che l’om nol è bessôl: dulà isal to fradi, dulà sono chei altris oms, dulà sono chei altris popui, cemût ju incuintristu? Parcè che no soi jo bessôl, nol è il Friûl “ombelicus mundi”, nol è il furlan il top dal top dal top, al è un che al à une sô identitât, ma al à di rapuartâsi cun altre int, cun altris culturis, cun altris storiis, cun altris musis.

Al è impuartant cognossi se stes e ancje cognossi chei altris, e duncje: «Adam, dulà sêstu e dulà isal to fradi?», ven a stâi al è impuartant cirî te stes e cirî to fradi.

Plui tu ti cjatis te e plui tu puedis frontâ cence pôre to fradi, plui tu ciris to fradi e plui ti ven gole di cognossiti te.

Partant, la pôre dai neris o dai zâi e je la pôre dai stupits, e je la pôre dai ignorants, e je la pôre di chei che a rinunziin a vivi.

Cambiìn almancul semence… tu tu mi dâs cudumars, jo ti doi coçuts, chest al è il marcjât dal mont, se o vin ducj cudumars no podìn fâ cumierç, o podìn dome mangjâju o mangjâ ongulis. Alore, la globalizazion e vûl dî: sul marcjât dal mont podìno jentrâ a competi, a comprâ, e no a jessi comprâts? Par comprâ o ai di jessi diferent, o ai di vê un prodot gno, o ai di vê un alc che chei altris no àn e alore o compri di chei altris ce che mi mancje. Il marcjât di vuê al è tragjic. I popui piçui no son a vendi, a son sul plat o su la belance. La globalizazion e je une grande robe se e permet a ducj i popui di podê partecipâ sul marcjât dal mont cul lôr barachin a vendi ducj compagns, alore si scambiisi. Ma se jo o ai di lâ dome a comprâ ce che a vuelin lôr, al presit che a vuelin lôr, alore ce marcjât isal? O dîs marcjât, al pues jessi la lenghe, la culture, la religjon. ❚

(5, al va indevant)

pre Antoni Beline

Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921

Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +

Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)

Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / La identitât e ven dai zovins

Walter Tomada
Une zornade di incuintri pai Conseis dai Fantats Al à fat scjas il senatôr Roberto Menia che al à declarât di volê gjavâ il furlan de scuele e dal ûs public. Al jere di un pieç che nissun rapresentant des istituzions al pandeve clâr di volê scancelâ lis normis di tutele, ma salacor a son […] lei di plui +