Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL COMENT. Metodi Rosolen. La Fondazion che e mande a fonts la Universitât

............

Intune Regjon di un milion di abitants miôr vê dôs Universitâts piçulis o une grande? La domande e torne fûr dispès sul gjornâl di Triest Il Piccolo dulà che il sburt par incorporâ cors e facoltâts al è une vore penç. Soredut cul centridrete al guvier de Regjon e torne a fâsi fuarte la tindince a fâ crodi che al sarès di tornâ a unificâ i doi ateneus che intai ultins 40 agns si son disvilupâts in forme autonome.
Za tal 2010 Roberto Morelli, gjornalist professionist e docent di Teorie e Tecniche dal Gjornalisim te Facoltât di Siencis de formazion a Triest, al veve fat une propueste ai doi sistemis universitaris regjonâi di lâ viers formis di razionalizazion e di riorganizazion. A jerin peraulis in plene sintonie cul messaç de assessore regjonâl ae Universitât di in chê volte, Alessia Rosolen.

Alessia Rosolen
Alessia Rosolen

Al sarà un câs, ma cumò che la Rosolen e je di gnûf a cjâf di chest setôr si torne a scomençâ a dî di meti dongje lis fuarcis. Sinergjie, unificazion, tai dai doplons: chestis peraulis a tornin dutis intal discors che al è vignût fûr dal prin incuintri che Rosolen e à volut fâ cui retôrs di Udin e di Triest, Alberto Felice De Toni e Maurizio Fermeglia, e cul diretôr de Sissa, Stefano Ruffo. Covente fâ i conts, al somee, cu la duplicazion inutile dai cors di lauree, ma soredut la novitât e je la costituzion di une Fondazion uniche regjonâl pe Universitât che e varès di lâ a aministrâ i fonts pe ricercje, premiant lis iniziativis dulà che i ateneus si metin adun e cirint di specializâ ognidune des dôs Universitât in alc.
A presentâ chestis ideis, ancjemò une volte, su Il Piccolo, al è simpri Roberto Morelli che al è il puartevôs dal “metodi Rosolen”. A diference di agns indaûr, cheste volte al precise che nol sarès pussibil fondilis intune uniche “Universitât di Triest e Udin”, ma bisugne lavorâ par vê «dôs sedis distintis di un sôl ateneu slargjât». Ma il messaç pai furlans al è clâr: «Inte societât di trente agns fa, l’ateneu sot di cjase al sunave tant che un dirit. Vuê o savìn che e je stade une condane».
Par Triest, che e jere la uniche Universitât in regjon, di sigûr la nassite de Universitât di Udin e je stade une condane. Ancje parcè che Udin, purpûr cuntun sotfinanziament vergognôs, e je cressude une vore, fin a superâ Triest pe prime volte tal 2016 par numar di iscrizions. Il probleme che Rosolen e à voie di risolvi forsit al è chest. Se il finanziament des universitâts al ves di lâ daûr di cheste dinamiche, a Triest no varessin masse ce ridi: e alore la idee di un contignidôr par indreçâ ducj i contribûts publics pe ricercje e i contribûts dai imprenditôrs privâts e je perfete par tornâ a puartâ a Triest il balin des decisions e dai riparts.
Se i criteris doprâts a fossin chei dal merit, de ecelence dai progjets, de valorizazion dai zovins di talent, il retôr De Toni al podarès ancje fidâsi. Ma al è plui probabil che si ledi daûr de logjiche de ricercje dal consens e des “lobbies” politichis. E alore ocjo! Valie la pene di vendi la autonomie di une Universitât domandade cun fuarce dal popul furlan? Cence garanziis, al sarès un suicidi. ❚
Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +