O puarti a ducj i presints, autoritâts, organizadôrs di cheste Taule taronde e relatôrs, il salût di bande di Glesie Furlane e La Patrie dal Friûl.
Al fâs plasê viodi un biel grop di zoventût presinte a chest incuintri e su chest argoment.
Un salût particolâr mi permet di fâlu al prof. Aureli Argemì. Cun lui si sin incuintrâts ancjemò tal 1989 (12 e 13 setembar) a Riu Vert, sul teme “Minorancis e pâs: se tu vuelis la pâs rispiete lis minorancis”. A conclusion di chestis dôs zornadis o vin publicât un document impuartant “Se o volês la pâs rispietaitnus ancje nô”. Al jere in riferiment a la zornade mondiâl de pâs proclamade dal pape par chel an.
O ringrazii il prof Cevolin pa l’invît che mi à fat si partecipâ a cheste Taule taronde.
***
La nassite di Glesie Furlane
La Associazion Glesie Furlane e je ative dai prins agns 1970. Al jere a pene concludût di cualchi an il Concili, che al veve puartât gnovis visions, gnovis liniis pe Glesie, tal cjamp de eclesiologjie, liturgjie, Sacre scriture, ecumenisim, dialic cul mont, cu la societât e la culture moderne …. Visions, liniis e sperancis che si son un pôc fuscadis cun pontificâts sucessîfs.
Tal contest conciliâr, si inviarin iniziativis ancje in Friûl e te nestre glesie. Al val la pene di ricuardâ une straordenarie iniziative dai predis “La Mozion dal clero” tal 1967, poiade prime e po scjafoiade dal vescul Zaffonato su pressions politichis, in particolâr democristianis. Al fo, chel, un piçul document di Teologjie de liberazion in clâf nostrane.
Al centri di tantis iniziativis di chei agns al fo pre Checo Placerean, pont di riferiment iniziâl di Glesie Furlane.
Principis orientatîfs e fondatîfs de nestre Associazion
1. La valorizazion des glesiis locâls cuintri dal centralisim roman, che di masse timp ormai al scjafoiave e al uniformave teologjiis, liturgjiis, cjants, sensibilitât, organizazions eclesiâls, tradizions profondis e vitâls. Rompi lis struturis di fier nassudis tal Concili di Trent e riproponi un cristianesim plui des origjinis che al garantive un san pluralisim di Glesiis. Pe nestre Glesie il riclam al Patriarcjât al veve chest significât.
2. In linie cul gnûf Concili, promozion de liturgjie te lenghe dal popul. Di chi, po, e je nassude di tradusi la Bibie, il Messâl, i tescj liturgjics…
3. Fâ cognossi la vere muse uniche e origjinâl de Glesie dal Friûl che, pe sô posizion gjeografiche, e palesave une realtât multiculturâl. Di fat culì di secui a convivevin furlans, slovens, todescs, oltri che talians. Ma la gjerarchie glesiastiche no veve mai tignût cont di cheste realtât. Lis ricjecis a jerin deventadis disgraciis. Di fat cualchi vescul plui iluminât, come Fogàr a Gurize, che al veve cirût une strade di rispiet de multiculturalitât de sô glesie al stât tirât jù a Rome in pension prime da l’ore.
Il Friûl si cjate tune posizion uniche e invidiabil al centri des trê grandis civiltâts europeanis: latine, slave, gjermaniche.
4. Une gnove pastorâl plui leade al popul, a la realtât sociâl e culturâl. Il sproc che che o baterin in chei agns par predis e gjerarchiis, al fo: “Tornâ cu la int”, o, par dîle cun pape Francesc in timps plui resints:“Vê l’odôr des pioris”.
Une ocasion particolâr e vignì dal Congrès Eucaristic Nazionâl organizât a Udin tal 1972 cu la presince dal pape, Pauli VI. In chê volte si celebrarin Messis in tantis lenghis, ancje in Sinti, justamentri stant la lôr presince tal teritori, ma nuie par furlan. I furlans no esistevin nancje pe Glesie.
Alore e je partide une reazion fuarte, grintose ancje dentri de Diocesi. Glesie Furlane e à vude une funzion determinante massime te Semblee dal Clero tal 1975, cuntune presince numerose di intervents e cuntune linie ben marcade che e à lassât il segn.
Lis ideis di Glesie Furlane no les à inventadis pre Checo, lui al è stât l’interprit miôr e plui madûr in chê volte; ma a partivin di lontan, di tant lontan. E par chest bisugnave cognossi la storie, la nestre storie ancje glesiastiche: ce che e je stade Aquilee dal pont di viste glesiastic. […] ❚
(al va indevant sul prossim numar).
pre Roman Michelot
Stin dongje ae Patrie
Redazion
La seconde edizion de manifestazion “Stin dongje ae Patrie” e rapresente un moment di incuintri e di solidarietât cul mensîl “La Patrie dal Friûl”, gjornâl scrit fûr par fûr in lenghe furlane fintremai dal lontan 1946. Inte serade, che e sarà presentade dal diretôr Walter Tomada e di Serena Fogolini, si daran la volte musiciscj, […] lei di plui +
Pirulis di musiche e di storie / Un pitôr musicâl di San Denêl tal inovâl de sô muart: Giulio Urbanis (1540 – 1613)
Alessio Screm
Stant che tal articul chi sore o ai scrit di iconografie musicâl, la pirule di storie e di musiche di chest mês si intive a celebrâ un pitôr furlan che al à dât cetant in fat musiche piturade, e di lui si celebrin chest an i cuatricent e dîs agns de sô nassite. Lui al […] lei di plui +
Il cjastelîr plui grant di simpri / Sot des pleis de tiere: ae scuvierte de origjin dal çuc di Udin
Serena Fogolini
Daûr di une liende, di un proverbi o di une conte popolâr si plate simpri une fonde di veretât Al sarà forsit par cheste reson che cualchi mês indaûr, jessude la gnove di studis sientifics che a dimostravin la artificialitât dal çuc di Udin, nissun di noaltris si è maraveât plui di tant. Dal rest, […] lei di plui +
Lenghe / A Cormons si fevele dal furlan te informazion
Dree Valcic
L’impuartance dai mieç di comunicazion par la difusion de lenghis minoritariis. Cun Emanuele Galloni, Guido Germano Pettarin, Andrea Valcic. Al à moderat Wiliam Cisilino. lei di plui +
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +
La tiere e la grepie / Lis âfs (ancje chês cjargnelis) a svolin ancjemò sui cjamps dal Friûl
Adriano Del Fabro
Al cres il numar dai apicultôrs e dai bôçs, cundut des tantis dificoltâts che il setôr al à vût, che al à e che al è daûr a frontâ A son stâts agns dificii, tal passât, pes âfs (Apis mellifera) e pai apicultôrs. Prime preocupâts e in difese pai atacs dal acar Varroa; dopo i […] lei di plui +