Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FURLANS, DIGJITAIT FURLAN – Vichipedie: pont de situazion

............

Cemût ise la situazion de Vichipedie a sîs agns  de sô creazion? Avonde ferme, ma si starès pôc  a fâle incressi: lis istruzions.
Cemût ise la situazion de Vichipedie a sîs agns de sô creazion? Avonde ferme, ma si starès pôc a fâle incressi: lis istruzions.

La Vichipedie o, par dîle par inglês, Wikipedia, e je une enciclopedie libare fate dai utents. Al è un dai prins esemplis e probabilmentri chel plui cognossûts di intelegjence colaborative, ven a stâi fâ sù alc cu la colaborazion di plui cjâfs, cence basâsi dome sul lavôr di un grup plui o mancul sierâts di esperts. Chest al permet di meti dongje plui ideis e ognidun al pues corezi i erôrs che al cjate; cu lis discussions, si rive ancje a vê une version il plui pussibil neutrâl. Al è clâr che come sorzint di informazion e va doprade cuntun tic di bon sens, verificant simpri in altris puescj ce che al è scrit. Purpûr il sucès de idee al è dimostrât dal fat che e je daspò stade aplicade ai cjamps plui diviers, des mapis a la musiche.
2005: E NAS LA VERSION FURLANE_ Se al inizi la Vichipedie e jere dome par inglês, planc plancut a son nassudis tantis altris edizions in dutis lis lenghis tabaiadis vie pal mont. Tal 2005 e nassè ancje chê par furlan, cu la colaborazion di un pâr di volontaris.
LA SITUAZION _ Ma cemût sino metûts a sîs agns di distance? La situazion no je tant biele, parcè che la cressite de edizion furlane e je za di un pôc ferme. Un dai problemis principâls al è che la percentuâl di utents che a son bogns e a àn voie di scrivi par furlan no je tant alte. Po par scrivi o voltâ robis di altris lenghis al covente timp e no ducj a ‘nd àn; la Vichipedie no je tant visibile: cuant che o cirìn alc par talian suntun motôr di ricercje, a vegnin fûr la edizion par talian, a voltis chê par inglês, scuasit mai chê furlane. E, par ultin, ma no mancul impuartant, no si à rivât a creâ une comunitât daûr de Vichipedie, che e podedi par esempli concentrâsi su cierts argoments, fâsi publicitât o ancje dome cjatâsi par fevelâ. Al è ancje di dî che in Rêt il furlan nol è tant grant, par chest voie o no, il target al è limitât. Il probleme numeric al è impuartant parcè che a la base de Vichipedie e je propite la idee de interazion tra int divierse: no par nuie la Wikipedia par inglês e je la plui complete e afidabile, parcè che e à une vore di utents e di divignincis diviersis. E duncje si torne al classic probleme dal gjat che si muart la code: plui robis a son, plui la int lis lei e i ven voie di dâ une man, aumentant cualitât e cuantitât.
CEMÛT JUDÂ LA VICHIPEDIE_ E sì che par scrivi alc, no si scuen fâ tantis robis: si pues cjatâ la pagjine suntun argoment che nus interesse, o sul nestri paîs, e fracâ su “Cambie”, o se no esist, creâ une di zero. E se no si sa ce scrivi, si pues cjapâ la vôs intun altre lenghe (la sielte no mancje, si va dal cinês al breton) e voltâle par furlan. Po se un si regjistre, al pues ancje tignî cont di ce che al scrîf, vê une pagjine personâl e discuti miôr cun chei altris utents. Se un al scrîf ben e al à voie di corezi lis vôs di chei altris, al pues deventâ aministradôr, che nol è il paron de Vichipedie, ma dome un utent che al pues par esempli eliminâ lis vôs dome di reclam o che no rispietin i criteris di base de Wikipedia, ogni tant clamâts i cinc pilastris: zontâ dome contignûts enciclopedics, rispietâ il pont di viodude neutrâl, rispietâ il copyright, vê simpri rispiet par chei altris e no vê masse pôre di fâ cambiaments, parcè che al è facil tornâ indaûr [http://bit.ly/kZT5BY].
E tu, ce spietistu par dâ une man?
Andrea Decorte

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +