La Provincie di Gurize, in bande dal so sît istituzionâl e de pagjine su Facebook, ae direzion www.cronacheisontine.it e à metûr in pîts di un pâr di mês in ca un gnûf imprest di informazion e comunicazion pe publiche aministrazion. Il svant di chest sît al è che lis gnovis e i messaçs a son in trê lenghis: talian, furlan e sloven.
Dut al nâs in graziis di finanziaments di bande de Regjon F-VJ e cu la colaborazion di trê organizazions sei di bande slovene che furlane: la Slovenska kulturno-gospodarska zveza (Union Culturâl Economiche Slovene), il Svet slovenskih organizacij (Confederazion des Organizazions Slovenis) e la Societât Filologjiche Furlane.
Pecjât par chel non che proprit no nus plâs: Cronache Isontine / Cronachis Lisuntinis / Posoška Kronika. Chest “Isontino” al pice tes orelis. No vin ancjemò vonde di mudazions gjenetichis di nons di lûc, di ca e di là dal Lusinç?
Par chel che al inten il contignût, al è spartît in plui sezions: croniche, politiche, ambient, culture, sport, societât e altris events. Stant che la part gruesse des gnovis e je inseride di bande dai trê sogjets di culì parsore si cjatin posts soredut di caratâr culturâl, linguistic o dal associazionisim.
Il risultât al è un blog che si lasse sgarfâ in maniere facil e che, dilà de funzion di servizi che i à dât vite, al jude a meti in evidence la ricjece des diviersitâts e des comunancis de int tal Friûl orientâl di sovranitât taliane, vint che sô forme multilengâl che e je par sigûr di laudâ.
Michele Calligaris
(L)Int Autonomiste / Al esam di maturitât cu lis dispensis sul nestri sît
Dree Valcic
✽✽ E je une grande buse intal percors che planc a planc al è daûr a fâ l’insegnament de lenghe furlane inte scuele. Plui che une buse o podaressin definîlu un gorc che al va a pericul di gloti ducj chei si movin in chest setôr fondamentâl de nestre culture identitarie.✽✽ Si cjatìn di fat […] lei di plui +
L'Editoriâl / Risierve di valôr
Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +
Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023
Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +
COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi
Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +
Vuê al è il 3 di Avrîl, si fâs la Fieste de Patrie. Fûr la bandiere dal Friûl! Mandi a ducj i furlans! Buine Fieste de Patrie!
............
Chest an si davuelç ai 16 dal mês la celebrazion che e memoree l’inovâl dai 946 agns de nassite dal Stât Patriarcjâl 3 di Avrîl dal 1077: une date fondamentâl pe origjin de nestre identitât di popul furlan, dal moment che propit cheste zornade e je considerade in maniere uficiâl tant che chê de nassite […] lei di plui +
Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023
1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +