Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FURLANS, DIGJITAIT FURLAN – Linux: libars di… digjitâ

............

Il logo di Linux

Aromai ducj o scugnìn lavorâ cui computers; si pues dividi il computer in doi tocs fondamentâi: l’hardware, dute la part fisiche (memoriis, processôr e vie indevant) e software. Cence dal software, o varessin dome un scubulot inutil. Il software che nus permet di doprâ dut ce che nus ufrìs l’hardware al è il sisteme operatîf: chei plui doprâts a son tal ordin Microsoft Windows, MacOs e Linux.
IL SISTEME_ Linux al è un sisteme operatîf che al nas dentri dal moviment dal software libar o Free Software. Chest si propon di combati cuintri dai ambients sierâts e proprietaris come Windows e Macintosh e al è basât su cuatri principis: la libertât di eseguî il program par ogni fin, la libertât di studiâ il program e modificâlu, la libertât di dâ fûr copiis dal program par judâ chei altris e la libertât di miorâ il program e podê daspò condividi cun altris checj cambiaments cence domandâ nuie a nissun. Duncje no si è leâts ae volontât di une aziende, ma si pues adatâ il software a lis propriis esigjencis.
PARI FINLANDÊS_ Linux di bessôl al indiche dome un nucli (o kernel par inglês) che al è stât creât dal finlandês Linux Torvalds e che al permet di colegâsi cul hardware de machine. Parsore di cheste base a vegnin metûts i gjestôrs dai barcons e ducj chei altris programs par fâ vignî fûr une muse (GUI) come chês che o cognossin. Chestis colezions di programs a vegnin clamadis distribuzions: a ‘nd è plui di 500 ator, e chest numar al pues someâ une vore grant ma al derive de idee stesse di software libar: se no mi plâs cemût che une distribuzion e fâs une robe e o ai un pocje di voie di sporcjâmi lis mans, o pues creâ une distribuzion e publicâle su Internet. Se o confrontìn chestis ideis cun chês di Windows si viôt la diference: li e je dome une version, chê de Microsoft, e dome lôr a puedin meti lis mans, parcè che il codiç daûr nol è public.
PLUI VERSIONS_ Lis trê distribuzions Linux plui famosis a son Ubuntu, openSuse e Fedora. Dutis a son pensadis cul obietîf di cirî di puartâ chest sisteme operatîf ancje ai utents mancul esperts, judantju tes sieltis e platant i detais plui tecnics. La fase di instalazion e je particolarmentri curade e ae fin si podarà gjoldi il gnûf sisteme operatîf che za di base al inclût dute une schirie di programs ecuivalents o in tancj câs miôr di chei che si doprin su Windows. E po sui sîts web di chestis distribuzions di cjatin vuidis, forums di discussion, canâi pe chat e un grum di altris risorsis par risolvi dubis e problemis.
PAI TELEFONUTS_ Par finî, une piçule parentesi suntun mont di sistemis operatîfs che al è daûr a cressi une vore in chescj ultins timps: chel dai celulârs. Al MacOs culì al corispuint l’iOs, par Windows o cjatìn Windows Phone 7 e po  o cjatìn il sisteme operatîf di Google, Android. Chest al è interessant dal nestri pont di viste parcè che sot sot al è basât sul nucli Linux, fat che al dimostre une altre volte la grande flessibilitât che si pues otignî cul software libar.
Dree Decorte

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +