Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL FUR DAL FRIÛL. Cui furlans tal mont, plui fuarce pe nestre Patrie

............

O sin aes puartis dal Autun e prest e tornarà a tacâ la vite scolastiche e lavorative pai furlans in Patrie e tal Mont. Come ogni Avost e je stade la ore di saludâ la maiorance dai parincj e amîs che, dopo un periodi di vacance, a stan tornant tai lûcs di residence.
E sarà colpe de crisi, ma chest an si son viodûts mancul furlans de diaspore ator pe Patrie. Bisugne considerâ che la emigrazion di masse si è fermade in Friûl tor i agns dal taramot e la etât medie de “prime gjenerazion” e je simpri plui alte, dut câs no son mancjâts biei grups di zovins ancje di “cuarte gjenerazion” che par lôr cont o midiant di progjets (no dome secont noaltris, une vore “talianiscj” ndr) promovûts de Regjon, de Universitât dal Friûl e di Associazions de diaspore a àn podût cognossi i lûcs dulà che a son plantadis lis lôr lidrîs. Come di tradizion, in cuasi ducj i paîs no son mancjadis lis “Fiestis dal Emigrant” e in tancj a àn partecipât ai raduns dai ents e des associazions regjonâls di categorie. Mancul publicitât, avîs, proclams e plui sobrietât a àn caraterizât i incuintris, dulà che tra ricuarts, cualchi tricolôr di masse, bon vin e gustâ furlan, la int e à podût confrontâsi in maniere conviviâl e serene.
Di Vile di Flum (PN), dulà che si son cjatâts chei di E.F.A.S.C.E. (Ent Furlan Assistence Sociâl e Culturâl Emigrants), a Gurize che e à dât acet ai iscrits e simpatizant di “Ente Friuli nel Mondo”, la voie di Friûl no si è distudade ni tra i vecjos, ni tant mancul tra i zovins – no tantons, ma curiôs e propositîfs –. I discors tradizionâi dai “business men” simpri “Furlan-vincents” che a àn caraterizât i raduns e lis cunvignis dai ultins agns a son daûr a lassâ planc a planc il pas a robis plui leadis al mont de culture e dal sociâl: Efasce al à fevelât (dome par talian) de gnove e simpri plui fuarte diaspore di zovins viers la Europe e il Mont intun contest di “Emigrazion 3.0”, che e sfrute la Rêt par cjatâ lavôr, par restâ in contat cun parincj e amîs, par fâ circolâ in maniere libare lis ideis, e par valorizâ in maniere sostignibile il teritori. Ente Friuli nel Mondo, te cunvigne “La Regjon pai Furlans tal Mont” al à fevelât massime di turisim e di enogastronomie di valorizâ, coinvolzint simpri di plui daûr di un sisteme di vicendevule colaborazion la rêt dai Fogolârs che, come che al à dit il President Pittaro, «Al covente sclarî ce che e pues fâ la Regjon pai furlans tal mont, ma ancje ce che i nestris emigrâts a puedin fâ pe regjon».
Sul palc di Gurize si è frontât ancje il teme de riorganizazion istituzionâl de Regjon: grant risalt te stampe a àn vût lis declarazions dal sindic Ettore Romoli che al à cjapade une posizion clare su la identitât de sô citât: «O volarès ringraziâ i organizadôrs e i partecipants par vê sielt Gurize come sede dal incuintri anuâl e par vê fat cognossi a ducj un aspiet masse voltis tasût, ven a stâi la sô furlanetât. Gurizie e je une citât uniche dulà che a convivin diviersis culturis e une des plui impuartantis e je chê furlane, masse dispès dismenteade a pro di une “julianitât” che pûr jessint une componente di rilêf, no je però la uniche. Vuê, cuant che si sta ripensant la struture istituzionâl di cheste regjon, visìnsal: Gurize no je dome une citât juliane, ma ancje une citât furlane».
Clâr al è stât l’intervent dal President de Provincie di Udin Pietro Fontanini che al à dit: «Chi o sin in Friûl. Nissune citât e je dome taliane o dome furlane: o sin un miscliç. E pûr, no dome tal forest, tai vuestris Fogolârs, ma ancje in Friûl, si stin dismenteant lis nestris lidrîs. Te nestre regjon a esistin dôs realtâts: i julians di Triest e i Furlans di Udin, Gurize e Pordenon. Il Friûl, però, al è dome un e, lu dîs la storie, al è nassût prime, come popul, des aministrazions venezianis e talianis. Il Friûl-VJ al pues sperâ di mantignî la sô specialitât dome se al difint la sô identitât furlane».
A àn fat ben Romoli e Fontanini a Gurize, ma ancje De Anna a Vile di Flum (PN), a frontâ cui emigrants i temis de autonomie e de identitât de nestre Patrie. Par jessi plui fuarts al è necessari il jutori di ducj i Furlans e no dome: la scree il mês passât dal Consolât Onorari dal Canadà a Udin, e je un segnâl di no sotvalutâ. Sperìn che cul finî dal 2012, e dal 2013 indenant, l’impegn di ducj al sedi chel di disegnâ une strategjie par valorizâ in maniere serie, e no dome in famee o tal circul, la lenghe e la culture furlanis fûr dal Friûl. A chei che, massime in Borc di Sâl, a disin «Meno polenta e frico e più business», nô o disìn “Plui Friûl tal Mont, par un Friûl plui fuart”. ■
Daniele Martina

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +