Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Events pe Fieste dal Friûl: il belanç

............


«Fedêl al pinsîr dal gno predecessôr, Alfredo Battisti, o dîs che la Glesie, come pûr lis istituzions civîls, a àn di operâ par mantignî vive intal popul furlan la cussience de proprie identitât. Un popul
al sparìs cuant che al piert la proprie anime che, intal câs dal Friûl, e je leade a strent cui valôrs
cristians». Chestis lis peraulis dal arcivescul di Udin Andrea Bruno Mazzocato, vie pe messe inte glesie parochiâl di Sante Margarite, fate pe Fieste de Patrie dal Friûl a Sapade/Plodn. Une Sapade dute imbandierade, cun tante int, plui di 30 sindics e un grum di aministradôrs locâi pe ricorence che e memoree la date dai 3 di Avrîl dal 1077.
Il moment di sigûr plui fuart al è stât la leture in lenghe todescje de bole dal Imperadôr Indrì IV, l’at di fondazion de Patrie dal Friûl, e po dopo e je tacade la cerimonie civîl.
Di bande sô, il sindic Manuel Piller Hoffer, saludant e dant il benvignût al à sostignût cemût che la sô comunitât e à dirit di jessi scoltade e di no viodi imberdeât il percors pal passaç de Regjon Venit al Friûl-Vignesie Julie che al dure di plui di 9 agns. E inevitabilmentri la cuistion Friûl-Venit e je tornade a scjaldâsi, cun cualchi mugugnade cuant che si è metût in lûs che nissun, di Zaia in jù, al à partecipât ae ricorence.
Di bande sô, il president de Provincie di Udin Pietro Fontanini al à domandât il rispiet de democrazie intal câs des spietis manifestadis a clâr dai sapadins.
Il president dal Consei regjonâl Franco Iacop, al à batût sul concet dal Friûl, regjon autonome fate di “comunitât di comunitâts”: «La vicende di Sapade/Plodn e de sô rivendicazion, che nus cjate solidaris, e à di insegnânus a tornâ protagoniscj de nestre storie». Fra Sapade e il Friûl «no esistin distancis, ma une sole identitât» al à declarât l’assessôr regjonâl ae culture Gianni Torrenti, intervignût in rapresentance de Zonte. Un concet rimarcât di Lorenzo Fabbro, president de ARLeF: «cun cheste celebrazion, il Friûl al va di là dai siei confins istituzionâi ma, soredut, di là dai confins mentâi, par promovi la cussience sociâl di un popul e des sôs tantis lenghis che a domandin di viodi rispietâts i lôr dirits».
Ae manifestazion al jere presint ancje cualchi conseîr regjonâl; i rapresentants de minorance slovene e dal Comitât referendari; Dree Valcic, il president de clape Patrie dal Friûl editore dal nestri gjornâl; Lorenzo Zanon, president dal Istitût Ladin Furlan Pre Checo Placerean; il president de Societât Filologjiche Furlane Federico Vicario, e Enrico Peterlunger, rapresentant de Universitât dal Friûl. Respirâ l’aiar dal Comelic à fat ben al Friûl e ai furlans; la sperance cumò e je che l’impegn testemoneât di dutis lis istituzions nol ledi al mancul, par continuâ a sburtâ par une Sapade/Plodn furlane.
___________________________________________
CHÊS ALTRIS MANIFESTAZIONS
Lis celebrazions de Fieste de Patrie dal Friûl a son ladis indevant fintremai ai 15 di Avrîl in graciis di un calendari siôr di plui di 100 events promovûts su dut il teritori furlan de bande di Comuns, ents e associazions. Come chês, un grum partecipadis, imaneadis de Assemblee de comunitât linguistiche furlane ator par dut il Friûl, cun tancj relatôrs che a àn partecipât in maniere volontarie: «Dutis lis comunitâts, ancje chês piçulis, a àn dirit ae autodeterminazion esercitade in maniere democratiche – al è stât il pinsîr di Diego Navarria, president de CliF -. Al devente alore necessari doprâ simpri miôr la autonomie regjonâl par valorizâ ce che di bon al è stât fat fin chi e par eliminâ ciertis ombris impuartantis che ancjemò a restin al orizont». Pes scuelis de infanzie, primariis e secondariis di prin grât dal Friûl invezit al è stât inmaneât il concors a premis Emozions furlanis in viaç pal teritori, promovût dal Ufici Scolastic Regjonâl. L’Istitût Ladin Furlan “Pre Checo Placereani”, al à invezit promovût il concors pe composizion dal imni uficiâl de Patrie dal Friûl; il vincidôr al sarà premiât in ocasion de prossime edizion, tal 2018.
✒ David Zanirato

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +