Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ELEZIONS REGJONÂLS DAI 29 DI AVRÎL. Bolzonello nol dinee nuie, ma al promet plui dialic cul teritori

............

Sergio Bolzonello
Sergio Bolzonello

«Riformis falidis par une cospirazion dai sindics che cumò a tentin la scjalade al Consei regjonâl»


Il so al è il compit plui grivi par un candidât president aes prossimis Regjonâls: no dineâ cetant che di bon al è stât fat intal Centriçampe intai ultins 5 agns, «smarcjantsi» però des riformis sbaliadis (par ecès di sigurece e par pôc dialic cul teritori) di Debora Serracchiani. 58 agns, Bolzonello – vicepresident de Regjon e assessôr aes Ativitâts produtivis, turisim e cooperazion te Zonte Serracchiani – al è stât sindic di Pordenon par doi mandâts, dal 2001 al 2011.

1) Il centridiestre al à svendût la nestre Regjon a Rome intal 2010 obleantnus a meti ogni an 370 milions al Stât. In sostance, par simpri e cence otignî nuie in cambi. O vin di fâ di dut par tornâ a negoziâ chel acuardi in virtût de nestre capacitât di gjestî ben lis funzions che la nestre autonomie nus garantìs. In chescj agns, o sin rivâts adore recuperant 120 milions di euros ogni an, in graciis dal pat Serracchiani-Padoan. Intal prossim futûr, o volìn domandâ gnovis competencis e gnovis risorsis al Stât parcè che o sin convints di savê gjestî miôr dal guvier centrâl ciertis funzions tant che chês scolastichis.

2) Lis Provinciis a son stadis abolidis cul vôt unanim dal Consei Regjonâl rispietant il mandât eletorâl vût intal 2013. La riforme dai ents locâi no à funzionât cemût che e doveve par doi motîfs: une carence croniche di personâl intai nestris Comuns e une conflitualitât politiche prejudiziâl metude in cjamp di un grup di sindics che vuê, su chê onde, al tente la scjalade al Consei Regjonâl. A chest, finide la campagne eletorâl, o metarìn rimiedi impuestant un confront viert a ducj i sindics par passâ lis contraposizions, e disblocant lis assunzions pai ents locâi. Diviers al è il discors su la identitât dal Friûl che no si esaurìs intun consei provinciâl e che no si pues definî par contradizion cun altris teritoris de nestre Regjon. Ogni teritori al à une sô storie e une sô vocazion che a van valorizadis de unitât regjonâl. Se o volìn lâ indevant a cressi o vin di confrontâsi e di condividi soluzions, no creâ contraposizions.

3) In chescj cinc agns o vin dopleadis lis cifris dedicadis ae tutele de lenghe furlane, dopo tancj agns che cualchidun si è jemplât la bocje, evitant di fâ cualsisedi robe in mût pratic. O volìn lâ indevant a garantî chês risorsis par progjets scolastics e di poie aes associazions che a tutelin la lenghe. O vin lavorât ancje cu la Rai pal rinovament dal contrat, duncje o disarès che la strade tacade e je dal sigûr chê juste.

4) Intal 2008 o vevin 517 mil ocupâts, intal 2013 o sin lâts jù a 495 mil, parcè che il Centridiestre al à vût miôr no frontâ la crisi che e veve colpît la Italie e la nestre regjon. Si à vût miôr fâ fente che al les dut ben. In chescj cinc agns, in gracie de nestre leç “Rilancimpresa”, o vin recuperât 10 mil puescj di vore. Vuê, jessûts de fase di emergjence, o vin di invistî sul lavôr di cualitât e creâ altris 10 mil puescj di vore. Al sarà strategjic otignî la autonomie scolastiche dal Stât, parcè che nus consintarà di formâ i nestris fantats su la base des esigjencis dal marcjât. Par ce che al tocje l’atrat, o vin margjins impuartants su la jeve fiscâl.

5) La nestre propueste e je di 100 euros a fi fin ai 18 agns. E je une cifre dongje dai 22 mil euros, une misure struturade e concrete. I “bonus” a servissin a pôc, parcè che a àn une durade limitade, cun cheste formule invezit o fasìn un pat cu lis fameis. La uniche domande e je che dopo il sest an di etât 1/3 dai 1.200 euros ad an al vadi impleât par culture e sport. Che a sedin libris, museus o cors di formazion e di sport, nol impuarte, o volìn però dâ la pussibilitât a ducj di podê fâ esperiencis in contescj che a judin a vierzi la ment.

di Roberto Pensa

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +