Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Alex Salmond, il moderât plui dûr dal fier

ensoul.admin

Cuant che tal 1999 Tony Blair al à concedût la “devolution” a la Scozie, plui di cualchidun al à pensât che il ricognossiment di une speciâl autonomie dentri dal Ream Unît al varès fat tasê par simpri il moviment autonomist.

I osservatôrs politics a pensavin che, une volte centrât l’obietîf di vê un Parlament indipendent di chel di Londre, i scozês si saressin contentâts, metint vie par simpri ogni sperance di une secession de Mari Patrie.

Pluitost che calmâ lis golis, però, il parlament di Holyrood al à instaurât un procès politic dut gnûf. Il partît autonomist scozês al jere stât simpri considerât come un moviment che al domandave 100 par vê 10 e lis rivendicazions di plui autonomie a son simpri stadis cjaladis cuntun mist di simpatie e di difidence. Plui folclôr che sostance, insome.

Un rûl impuartant lu à zuiât il fat che, a diference di altris moviments secessioniscj, chel scozês nol à mai vût derivis violentis e al à simpri cirût di tignî lis tratativis suntun plan politic e di doprâ la vie istituzionâl par rivâ adore a puartâ a cjase risultâts concrets.

Ce che i osservatôrs no vevin considerât e je stade la figure di un leader carismatic come Alex Salmond. Cualchidun lu veve considerât un om di çampe, un amì di Tony Blair. La realtât e je ben divierse: Salmond al è prime di dut un scozês e, come che al à dit plui di cualchi volte, al tratarès cun cualsisei partît pûr di rivâ a puartâ fûr la indipendence de sô tiere.

Une volte otignude la devolution no si è dismenteât che l’obietîf al jere un altri e al à tacât une lungje campagne par mobilitâ l’eletorât autonomist in viste des elezions politichis. E i risultâts i àn dât reson: l’SNP (Scottish National Party) al à otignût il miôr risultât di simpri e si è confermât alc di plui di un partît nazionalist. Salmond al à savût, cun bravure ma ancje e soredut cun coragjo, trasformâ un partît nassût come moviment di proteste intun sogjet in stât di detâ la linie politiche.

I risultâts lu àn premiât e la prime conseguence e je stade che al e rivât a fâsi nomenâ prin ministri. Si trate di un guvier di coalizion ma ce che al conte al è che si è rot un “tabù” e un indipendetist al pues vuidâ la sô nazion e fâ lis tratativis cu la capitâl dal Ream.

Ma nol è stât chest il risultât eclatant. Dopo mancul di un mês di guvier-Salmond e je rivade la prime sorprese: daûr di indiscrezions a saressin deputâts conservadôrs pronts a firmâ la domande di referendum pe secession. E pôc al impuarte se no je nissune sigurece che i scozês e votaressin pe secession.

No je plui une cuestion di numars: che a sedin 4 o 5 i “dissidents” che tradiressin il lôr partît pe indipendence o che sedin plui dal 50% i scozês che a àn voie di vivi intune nazion indipendente al impuarte pôc. Ce che al conte al è che si tabai di “referendum” e che nol sedi plui un tabù pensâ che il popul si pronuncii suntun argoment cussì impuartant.

Al è alc di rivoluzionari in cheste storie: un om moderât come Salmond, cence mai menaçâ un at violent e cun elezions liberis al à tornât a puartâ il teme de indipendence e dal autonomisim tal centri de agjende politiche dal so paîs. La vitorie di Salmond e je la vitorie de Scozie e il troi segnât dal SNP al pues deventâ la strade di fâ par ducj i moviments locâi dal mont.

Simone Bressan

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +