Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Alex Salmond, il moderât plui dûr dal fier

ensoul.admin

Cuant che tal 1999 Tony Blair al à concedût la “devolution” a la Scozie, plui di cualchidun al à pensât che il ricognossiment di une speciâl autonomie dentri dal Ream Unît al varès fat tasê par simpri il moviment autonomist.

I osservatôrs politics a pensavin che, une volte centrât l’obietîf di vê un Parlament indipendent di chel di Londre, i scozês si saressin contentâts, metint vie par simpri ogni sperance di une secession de Mari Patrie.

Pluitost che calmâ lis golis, però, il parlament di Holyrood al à instaurât un procès politic dut gnûf. Il partît autonomist scozês al jere stât simpri considerât come un moviment che al domandave 100 par vê 10 e lis rivendicazions di plui autonomie a son simpri stadis cjaladis cuntun mist di simpatie e di difidence. Plui folclôr che sostance, insome.

Un rûl impuartant lu à zuiât il fat che, a diference di altris moviments secessioniscj, chel scozês nol à mai vût derivis violentis e al à simpri cirût di tignî lis tratativis suntun plan politic e di doprâ la vie istituzionâl par rivâ adore a puartâ a cjase risultâts concrets.

Ce che i osservatôrs no vevin considerât e je stade la figure di un leader carismatic come Alex Salmond. Cualchidun lu veve considerât un om di çampe, un amì di Tony Blair. La realtât e je ben divierse: Salmond al è prime di dut un scozês e, come che al à dit plui di cualchi volte, al tratarès cun cualsisei partît pûr di rivâ a puartâ fûr la indipendence de sô tiere.

Une volte otignude la devolution no si è dismenteât che l’obietîf al jere un altri e al à tacât une lungje campagne par mobilitâ l’eletorât autonomist in viste des elezions politichis. E i risultâts i àn dât reson: l’SNP (Scottish National Party) al à otignût il miôr risultât di simpri e si è confermât alc di plui di un partît nazionalist. Salmond al à savût, cun bravure ma ancje e soredut cun coragjo, trasformâ un partît nassût come moviment di proteste intun sogjet in stât di detâ la linie politiche.

I risultâts lu àn premiât e la prime conseguence e je stade che al e rivât a fâsi nomenâ prin ministri. Si trate di un guvier di coalizion ma ce che al conte al è che si è rot un “tabù” e un indipendetist al pues vuidâ la sô nazion e fâ lis tratativis cu la capitâl dal Ream.

Ma nol è stât chest il risultât eclatant. Dopo mancul di un mês di guvier-Salmond e je rivade la prime sorprese: daûr di indiscrezions a saressin deputâts conservadôrs pronts a firmâ la domande di referendum pe secession. E pôc al impuarte se no je nissune sigurece che i scozês e votaressin pe secession.

No je plui une cuestion di numars: che a sedin 4 o 5 i “dissidents” che tradiressin il lôr partît pe indipendence o che sedin plui dal 50% i scozês che a àn voie di vivi intune nazion indipendente al impuarte pôc. Ce che al conte al è che si tabai di “referendum” e che nol sedi plui un tabù pensâ che il popul si pronuncii suntun argoment cussì impuartant.

Al è alc di rivoluzionari in cheste storie: un om moderât come Salmond, cence mai menaçâ un at violent e cun elezions liberis al à tornât a puartâ il teme de indipendence e dal autonomisim tal centri de agjende politiche dal so paîs. La vitorie di Salmond e je la vitorie de Scozie e il troi segnât dal SNP al pues deventâ la strade di fâ par ducj i moviments locâi dal mont.

Simone Bressan

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide che ven a 11 a buinore “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di resilience, dedizion e sacrifici, il nestri diretôr […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +