Ce che al colpìs inte politiche regjonâl si pues ridusi a un sôl adietîf: superficiâl.
Ma par un partît, par un moviment che al vueli presentâsi ae int, ai eletôrs tant che strument di rinovament, o ancje di conservazion, de vite sociâl complessive, cheste e varès di jessi la ofese plui grande.
Superficiâl al significhe no dâ rispuestis a ce che al sucedarà doman, no dâ in definitive une prospetive e duncje dineâle.
Acetâ in maniere sotane ogni propueste che e rivuarde la viabilitât, la energjie, cuant che e rive di potentâts economics, e je la sintesi di chest mût di agjî.
No si partìs mai de domande: «Trop covential al Friûl chel che o soi daûr a fâ?», no si domandisi mai, une volte dât l’assintiment a un progjet, cualis che a saran lis sôs incidencis doman sul teritori o su la societât.
Su la imigrazion, che al è un cantin fragjil e sensibil tra i autonomiscj, par esempli si à volût simiotâ lis sieraduris padanis, invezit che partî di doi fats obietîfs: che par sô nature il Friûl al è stât e al sarà simpri tiere di passaç, e secont che, stant che i imigrâts no son dome bestiis di cjame o cjar di disfrutâ intes fabrichis o intai cantîrs, prime o dopo il probleme di ce gjenar di integrazion che e puedi jessi o varessin di domandâsal. Viodût che lôr i fîs ju fasin e i furlans no.
Cuant che dopo a legjiferin, i nestris elets a fasin ancjemò piês.
Se no fos ae fin une vuere di podê tra guvier nazionâl e regjonâl, il numar di leçs confezionadis a Triest e boladis a Rome al bastarès a dimostrâ la incapacitât di cjalâ plui in là dai nestris governants.
Cualchidun al podarès daurman rispuindi che al è l’enesim at di imperi dal centralisim viers il Friûl. Chel al è simpri, in assolût, ma chi si trate invezit di ignorance semplice, facilonarie inte compilazion des stessis leçs.
Se dopo o volìn ancje dî che Rome e je daûr a fâ di dut par indebilî la specialitât regjonâl, sminuint pês e impuartance, fasìnlu ancje.
Ma la superficialitât, la facilonarie no puartin di nissune bande.
Dree Valcic
Sindic jo mame / “La nestre int no à mai molât. Covente fâ, no lamentâsi, par saltâ fûr dal pantan”
Walter Tomada
Alessandro Marangoni: la Aclif e deventarà istituzion di riferiment pai furlans “La Assemblee dai sindics furlans e je une realtât necessarie. E cul timp e deventarà ancjemò di plui un pont di riferiment pe identitât de nestre int”. Al è sigûr di chest Alessandro Marangoni, prin citadin di Dartigne, che al crôt tant inte Aclif […] lei di plui +
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
Ricorence / Pier Pauli Pasolini om contraditori e segnâl di contradizion
Pre Toni Beline
Tal centenari de muart di Pier Pauli Pasolini o ripuartìn a tocs la tierce part dal libri scrit di Antoni Beline tal 1993 ‘Trilogjie tormentade’, che e rivuarde propit il poete di Cjasarse I. RISPIETÂ IL MISTERI DAL OMLa sience plui dificile e je la cognossince di se stes. E se al è grivi cognossi […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +