✽✽ A son chei che a pensin che la cuistion di Triest no sedi la prime e la plui impuartante pe bataie dal Friûl: “O vin – chest il lôr pinsîr – di puartâ indenant i nestris problemis cence pierdisi daûr di lôr, rinfuarçâ lis nestris lidrîs, cirî di contâ su lis nestris fuarcis. Fâ simpri polemiche nol covente a nuie”. Si podarès jessi dacuardi se no fos SIMPRI alc che invezit al puarte a pensâ in maniere contrarie.
✽✽ Il mês passât Diego Marchesoni, president dal cors di ostetricie de universitât dal Friûl al à dite che al voleve dimetisi cuintri de lauree uniche cun Triest. Il prin cors di ostetricie al è nassût in Friûl tal 1930, la nestre facoltât di medisine e ven fûr di li. Une glorie furlane, ricognossude in dute Italie pe sô professionalitât e braùre.
✽✽ Parcè il professôr isal contrari? “A Triest il cors lu tegnin infermieris e cheste decision mi somee jessi dute politiche par favorî la viertidure de scuele par tecnics de riabilitazion psichiatriche a Triest”. Cun lui ancje i coleçs des ostetrichis di Udin e Pordenon: “A paiaran – a disin – lis maris e i frutins”. Duncje par fâ un plasê a Triest, al paie il Friûl. Pardabon se chest progjet al fos dentri di une strategjie par fâ lâ miôr lis robis, si podarès ancje discuti, ma se i professioniscj dal setôr a son sigûrs che e larà piês, parcè?
✽✽ Un brut suspiet mi rive ancje su le cuistion des Cooperativis: pe buse des Coop Operariis di Triest al somee che si rivarà a cjatâ une soluzion, no dome par no pierdi puescj di vore, ma ancje par tornâ indaûr i bêçs ai socis. Pe Coopca ogni dì che al passe e je simpri piês.
No volarès che denant de sielte di salvâ dome une des dôs realtâts, il sisteme Coop talian al risolvès la cuistion in maniere “politiche”, dulà che Triest al conte plui di dute la Cjargne. Doi esemplis, e no stin a fevelâ di ce che al è petât fûr su la cuistion de Fieste dal 3 di Avrîl!
Insumis: se ancje si volès fâ finte di nuie, lâ indenant pe nestre strade, resonâ intune vision “unitarie” di cheste Regjon, al è simpri alc di bande triestine che nus puarte indaûr. E, o torni a ripetilu, se al fos un alc di bon par ducj, si podarès resonâ, ma al è simpri dome a pro dal so interès. Pensâ duncje al svilup dal Friûl al vûl dî fâ i conts cu la “contradizion Triest”. Cumò simpri di plui, viodût che lis palanchis a son finidis e si cîr di centralizâ dutis lis risorsis.
✽✽ Il dibatit sul doman de specialitât regjonâl al à di tignî cont di cheste cuistion: nus coventie ancjemò une autonomie cun cheste muse? Parcè lâ in vuere par jessi dut câs sotans?
Par tornà a fevelâ di “coesistence pacifiche”, di unitât cuintri de normalizazion de Regjon, si scuen ricognossi che il Friûl e Triest son dôs realtâts diviersis.
✽✽ Puedino stâ dongje? Dome se si varà il coraç politic di ametilu cence che Fvg al deventi chel dogme che nus puarte ducj al martueri. ❚
Dree Valcic
Gnovis / Presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis”
Redazion
La Patrie dal Friûl e presente il libri “Feminis furlanis fuartis”. Storiis di feminis furlanis dal dì di vuê, pôc o par nuie cognossudis, diferentis par etât, divignince, esperiencis formativis e professionâls. Lis lee la fuarce che a esprimin tal cirî di realizâsi cun tignince, tai cjamps plui svariâts. Cun braùre pes lidrîs e tal […] lei di plui +
Event / Stin dongje ae Patrie – fotos de serade
Redazion
Joibe ai 30 di Novembar al Teatro San Giorgio – Udin (Borc di Graçan) si è tignude la seconde edizion de manifestazion “Stin dongje ae Patrie” che e rapresente un moment di incuintri e di solidarietât cul mensîl “La Patrie dal Friûl”, gjornâl scrit fûr par fûr in lenghe furlane fintremai dal lontan 1946. Inte […] lei di plui +
Pirulis di musiche e di storie / Un pitôr musicâl di San Denêl tal inovâl de sô muart: Giulio Urbanis (1540 – 1613)
Alessio Screm
Stant che tal articul chi sore o ai scrit di iconografie musicâl, la pirule di storie e di musiche di chest mês si intive a celebrâ un pitôr furlan che al à dât cetant in fat musiche piturade, e di lui si celebrin chest an i cuatricent e dîs agns de sô nassite. Lui al […] lei di plui +
Il cjastelîr plui grant di simpri / Sot des pleis de tiere: ae scuvierte de origjin dal çuc di Udin
Serena Fogolini
Daûr di une liende, di un proverbi o di une conte popolâr si plate simpri une fonde di veretât Al sarà forsit par cheste reson che cualchi mês indaûr, jessude la gnove di studis sientifics che a dimostravin la artificialitât dal çuc di Udin, nissun di noaltris si è maraveât plui di tant. Dal rest, […] lei di plui +
Lenghe / A Cormons si fevele dal furlan te informazion
Dree Valcic
L’impuartance dai mieç di comunicazion par la difusion de lenghis minoritariis. Cun Emanuele Galloni, Guido Germano Pettarin, Andrea Valcic. Al à moderat Wiliam Cisilino. lei di plui +
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +