Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Opportune et Importune

............

E rive la Fieste dai 3 di Avrîl dal 2016 in tun Friûl che nol è chel dal 1077 e nancje chel che, par mil agns, al à passat ogni sorte di provis, invasions e parons diferents, fin al taramot di 40 agns fa, cence mai pierdi la sô identitât.
_E rive, ai 3 di Avrîl, tant che fieste ricognossude, biadelore, de Regjon, ma e rive in tun timp là che i riferiments culturâi e sociâi a son tant cambiâts e no nus judin plui a frontâ lis sieltis de vite dal dì di vuê cence meti a risi la nestre identitât. Al ven alore indenant un grant pericul di smamîsi e di pierdisi intun mont simpri plui globâl e vualîf. Ma no vin di vê pôre, no sin ancjemò dal gjat! Invezit di fâsi gloti de dimension globâl, o vin di confrontâsi cun ce che nus propon di plui vivarôs il mont, cence mai dismenteâ cui che o sin.
_La Fieste de Patrie nus fâs tirâ fûr la nestre braùre di jessi furlans: o furnìn lis cjasis e i paîs di bandieris cu la acuile e si inmanein une vore di iniziativis. Biel e just ma nol è avonde! Finude la fieste, a son 364 dîs di vore dulà che si à di restâ furlans e chest al è plui dificil.
In ogni ambit dal vivi di ogni dî o fasìn fadie a vivi di furlans.
Cun di plui no nus judin e no nus prudelin i nestris sorestants che, fale cualchidun, no àn te agjende, e nancje tal cûr, il Friûl.
_E alore ce fâ? Prin di dut o vin di infuartî la nestre cussience furlane scomençant cul cognossi il valôr de nestre culture, de nestre storie (mai insegnade a scuele) e de nestre lenghe che o vin il dirit di doprâ. Daspò o vin di stimâ la nestre lenghe e il nestri jessi diferents ancje come une grande oportunitât di disvilup, e i esemplis no mancjin. Par prionte si scuen tirâ su une gnove classe politiche che nus rapresentedi.
_Soredut no vin mai di fâsi sotanâ tal nestri jessi. O vin di fâ valê ce che nus spiete, ancje cence masse creance. S. Pauli al scrîf al so amì Timoteu che pe une robe juste si à di dâsi di fâ opportune et importune, val a dî cun creance cun chei che a scoltin, e ancje in mût sconvenient con chei che no scoltin.
_Cence sudizion, visìnsi simpri di scuedi il just par nô e pai nestri fîs parcè che o sin a credit cul Stât talian: o vin di riclamâ une riparazion storiche dai dams di 150 agns di minorizazion de nestre lenghe e de nestre culture. La Italie, sei chê nazionaliste dal Votcent, sei chê fassiste, e sei ancje chê republicane fin in dî di vuê, e à fat di dut par improibî l’ûs public dal furlan, par ghetizâlu tal ambit de famee o de ostarie, al plui acetântlu tant che element folcloristic o di museu. Si che duncje, no stin a lassâ che chê vore e ledi indenant ma pretindìn di vivi di furlans! Opportune et importune. ❚
Diego Navarria President de Assemblee de Comunitât Linguistiche Furlane

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +