Cjârs letôrs,
cun chest mês il nestri mensîl nol è plui in blanc e neri.
_Il sburt par fâ cheste inovazion nus è vignût di une gnove iniziative: in gracie dal jutori de Provincie di Udin, pe viertidure de stagjon turistiche estive, albiercs e agriturisims de provincie a ricevaran il nestri gjornâl di fâ viodi ai lôr ospits.
_I abonâts a varan il mensîl intune version normâl, ma un trop di copiis a laran ator in gracie di cheste iniziative cun tune prime pagine divierse, che e à un messaç di “benvignûts in Friûl” ai turiscj forescj par inglês, todesc e francês, e une descrizion di ce che e je cheste riviste scrite intune lenghe particolâr.
_Une lenghe che e je un biliet di visite dal nestri teritori, parcè che e conte di un Paîs cun tradizions particolârs che e vegnin de union des trê grandis culturis de Europe: latine, slave e gjermaniche. Nô o sin un cjanton unic dal Continent Vieri.
O cjapi la ocasion de presentazion di cheste iniziative par marcâ che lei la Patrie al è un biliet di visite ancje par cui che le lei. Il nestri letôr al è:
_un che nol mole: prin di dut parcè che, no vint grande distribuzion, il gjornâl al à vût di cirîlu. E al è un impegn ancje chel di lei par furlan: a scuele nol ven ancjemò insegnât come che al coventarès e o sin analfabetis in te nestre lenghe.
_Nol è conformist: interessâsi al propri teritori “pensant furlan” (no dome “par furlan”) tal mont di vuê, che nus volares fats cul stampin, nol è par nuie scontât.
_Al è braurôs pardabon de sô lenghe e de sô culture: un cont al è un che ogni tant al bute li un “mandi” o un “fuarce Friûl” te ostarie, un altri cont al è cjapâsi su e fâ l’abonament.
_I ten a lis lidrîs ma ancje al futûr: vie pes nestris pagjinis o contìn di une lenghe che si inzorne tal timp e che e ven doprade in ogni cjamp de vite: de economie ae musiche, ae presince sui social media (la nestre pagine Facebook e à passe 16.000 di lôr che le seguissin).
_Al è pazient: nô o spedìn il gjornâl ai prins dal mês, ma cun lis Puestis Talianis al rive une dì la, e vot dîs dopo tal paîs dongje. Bon, pazience (apont), tant la cjarte no scjât e nancje lis ideis.
_Par strucâ dut intun concet, in sumis al è un sostignidôr de identitât furlane. Cuant che un al à in man chest sfuei, o savês che al è dut chest: un dai nestris.
A ducj nô, duncje, ancjemò une volte buine leture cul auguri che il trop di letôrs braurôs di chest “biliet di visite” si slargji simpri di plui.
✒ Dree Venier
Grant suces di “Stin dongje ae Patrie”, la tierce edizion de fieste dal nestri gjornâl
Redazion
Pe rassegne Avostanis, li dai Colonos a Vilecjaze di Listize, il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport si è strenzût intor dal gjornâl dut par furlan fondât tal 1946 A an partecipât: Glesie Furlane, i Bakan, Claudio Moretti – Elvio Scruzzi – Fabiano Fantini (Teatro Incerto), Serena Fogolini e Raffaele Serafini (Contecurte), […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?
Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +
Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl
Redazion
L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +
L'EDITORIÂL / LETARE AL GNÛF VESCUL. LA LEZION DI AQUILEE NO VA DISMENTEADE
Walter Tomada
Preseât bonsignôr Riccardo Lamba, gnûf Arcivescul di Udin, “La Patrie dal Friûl” i da il benvignût e i fâs i auguris pe so gnove mission. La miôr robe che o podìn sperâ, par lui e par nô, e je che al rivi a colp a jentrâ in sintonie cu la storie di cheste tiere, che […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / Letare al gnûf Vescul la lezion di Aquilee no va dismenteade
Walter Tomada
Preseât bonsignôr Riccardo Lamba, gnûf Arcivescul di Udin, “La Patrie dal Friûl” i da il benvignût e i fâs i auguris pe so gnove mission. La miôr robe che o podìn sperâ, par lui e par nô, e je che al rivi a colp a jentrâ in sintonie cu la storie di cheste tiere, che […] lei di plui +
Gnovis / “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami a vicino/lontano e al Salon internazionâl dal libri di Turin
Redazion
La Patrie dal Friûl e segnale doi apontaments che le viodin protagoniste cul libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami, che e fâs part de golaine “La machine dal timp”. Te suaze dal festival vicino/lontano, rivât ae vincjesime edizion, Erika Adami e moderarà l’incuintri “Feminis. Talents di no strassâ” che al nas des esperiencis contadis […] lei di plui +