Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – La lum no si distude ma o vin di dai vueli

............


✽✽ No podìn fâ fente che il risultât dal referendum in rêt pe indipendence dal Venit nol vedi la sô impuartance. Se o cjalìn cun grant interès a chei de Scozie e de Catalogne, chel dongje noaltris – propit parcè al tocje la republiche taliane – nus rivuarde une vore.
✽✽ Che al sedi clâr subite che pal Friûl nol cambie nuie: prime di dut a son afârs tra stât talian e une des sôs regjons. Po dopo, visìnsi simpri ce che e à significât la Serenissime pe nestre tiere: dome sfrutament e sorestanzie. Duncje, orelis spiçadis se si môf alc su la Plâf.
✽✽ Il referendum par altri al è un segnâl dal sdrumâsi dal stât talian, dal crac ancje istituzionâl che al ven indenant. Par dute rispueste, il guvier – no dome chest, ma chest plui di altris – si prepare a une riforme des istituzions simpri plui segnade dal centralisim roman. Si dopre la scuse de crisi, ma invezit di taiâ lis straçariis dai aparâts, si tain i nivei di partecipazion democratiche.
✽✽ In cheste situazion, a rivin lis elezions par 132 comuns furlans e par noaltris e torne la solite liende di parcè che no vin un partît, un moviment furlan di podê votâ.
✽✽ O leiarês tal gjornâl che in cualchi comun a saran i candidâts dal Front Furlan, dal Maf. Che in cualchi civiche oms e feminis cun sintiments furlaniscj a podaran jessi elets. Forsit ancje cualchi sindic. Auguris.
Ma la realtât e je che, intun moment tant dificil dulà che a son in discussion propit i rapuarts tra Comuns e Regjon, tra cheste e lis provinciis – o ben, in struc, la nestre muse istituzionâl -, no vin nissun che al puarti indenant une bataie furlane a chel nivel.
✽✽ O vin une schirie di comitâts par ogni cuistion. O vin une vore di coordenaments di sindics de Cjargne ae Basse e pûr, cuant o vin di presentâ une propueste gjenerâl pal Friûl, ognidun par so cont.
Cussì si piert, cussì o vin simpri pierdût.
✽✽ Ancje cheste e pues someâ la solite liende e forsit e je la veretât, ma dome resonâ nus jude pal doman. Al à di jessi clâr a ducj che cence un organisim politic, cence une rapresentance istituzionâl fuarte e furlaniste, no si va di nissune bande. ✽✽ O podìn continuâ, e lu fasarìn, la nestre testemoneance: “a viodi – come che al diseve Felix Marchi – che la lum no si è mai distudade”. E al continuave: “La libertât e fâs part de vite e fin che è sarà vite, al sarà simpri cualchidun che si bat pe libertât dal Friûl”.
✽✽ O sin sigûr di chest, ma vuê al covente dâi vueli a di chel lusôr: si scuen ancje vincilis, lis bataiis. ❚
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +