Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Il nestri sfuei, la Itache dai furlans

............
Erika Adami
Erika Adami

Assumi la direzion da La Patrie dal Friûl al è un privileç, un onôr. E par chest, o ringracii l’editôr, la associazion culturâl “Patrie dal Friûl”, pe fiducie che mi à dât domandantmi di cjapâ sù la incarghe e Dree Venier, che mi à passât il testemoni, pal otim lavôr che al à fat intai ultins agns vuidant il mensîl cun competence e passion sincire.

O ai tacât a scrivi sul nestri sfuei cualchi an indaûr, clamade propit di Venier. Une colaborazion che, dopo cualchi an di lontanance, o torni a puartâ indevant, ancje se intune vieste diferente, cun braùre e entusiasim, e une sensazion particolâr, chê che tu sintis cuant che tu tornis a cjase dopo di un lunc viaç. Tu âs il cûr e il cjâf plens di imagjins, vôs, profums, savôrs, tu âs vivût tantis esperiencis positivis e cualchi delusion, ma tu sês content di jessi di gnûf tal to nît, tra i tiei afiets. Ulisse al podarà viazâ par vincj agns o par simpri e cori su mârs diferents, parcè che tal so cjâf e je simpri Itache tant che pont fer dulà tornâ. O varès gust che La Patrie dal Friûl e fos un pôc la Itache dai furlans: un puart sigûr, un lûc che ti da acet, une cjase, chê che ti identifiche e ti rapresente, li che a son lis tôs lidrîs e par chest uniche e speciâl, di vê cure di jê.

La Patrie dal Friûl – tai siei passe setante agns di storie – e à contât il Friûl e pocât i furlans. E continuarà a fâlu, cun onestât e sens di responsabilitât, cun spirt critic e indipendent, simpri te nestre lenghe mari. No sarà la puartevôs di nissun, se no dai interès di une tiere cuntune culture e une storie che la scuele no insegne, ma che si à di jessi cetant braurôs, une tiere vierte a ducj, che e vîf ad implen la contemporaneitât e ogni dì e je clamade a metisi in zûc par fâ il so doman.

Fuarte di un grup di colaboradôrs straordenaris e cuntune vieste grafiche gnove, la Patrie e cirarà di stiçâ riflessions su chel che al sucêt tal nestri Friûl e di proponi ideis, ufrint un contribût pe sô cressite e pe cressite des diviersis comunitâts che lu componin, tal rispiet dai lôr dirits e scoltant lis lôr dibisugnis. Un impegn che no pues lassâ di bande la promozion dal pluralisim linguistic e culturâl, che al è aes fondis de autonomie regjonâl, di valorizâ pe sô impuartance e unicitât. Insiemi, e cul vuestri supuart, o lavorarìn par un Friûl plui furlan.

Erika Adami

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +