«Savêso parcè che si son estints i dinosaurs? Forsit par vie che no jerin po tant scaltris. Anzit a jerin propit gnognos». Al vierç cussì la sô prefazion al cuart libri dai Gnognosaurs Manuele Fior. Nassût dal 1975 a Cesana, ma di gjenitôrs furlans (anzit cjargnei, di Verzegnis), al è ilustradôr e fumetist. Pluripremiat, Fior intal 2011 al à vinçût il premi “Fauve d’Or” al festival di Angoulême in France, vâl a dî l’Oscar dai fumuts.
Ma dal sigûr Momo, Martin, Bombo, e dute la bande dai Gnognosaurs in “The Best(iis)”, il gnûf libri di Dree Venier che o vin presentât sul numar di Setembar, no son par nuie estints, anzit, a son plui vîfs e… gnognos che mai!
Rivade ai 26 di Setembar tes ediculis in distribuzion cul Messaggero Veneto in dutis trê lis provinciis furlanis, la publicazion no à tradît ce che i letôrs si spietavin.
E propit il gnognopublic nol à mancjât di fâ savê lis sôs impressions su cheste racuelte, finanziade cul contribût de Agjenzie regjonâl pe lenghe furlane. Us proponìn un struc di cualchi mail che o vin ricevût.
«Une conferme: la tipiche gnognoesplosion di colôrs e simpatie, e conferme Cristina di Gurize, che no à spietât e za te dì de jessude, Zornade europeane des lenghis, e jere a buinore in edicule.
Ancje Toni di Udin al conferme «O scuen ameti che o ai scuviert i Gnognosaurs chest Istât cu lis strichis dal Messaggero e stant che mi mancjin i prins libris, no mi soi fat scjampâ chest “The Best(iis)” che o lei cun gno fi».
Daniele di Spilimberc al segnale un aspiet particolâr di cheste gnove publicazion «Za cui prins trê titui o ai rivât a cognossi miôr la lenghe furlane scrite, ma in cheste cuarte edizion mi à plasût une vore la part introdutive che ti insegne a lei par furlan: la didatiche e à di evolvisi e i Gnognosaurs, di bogns jurassics lu àn capît prime de scuele». Di fat lis primis pagjinis a àn il titul “No stâ a fâ il gnogno, impare a lei!” un struc cu lis regulis di fonde dal furlan scrit.
La distribuzion in edicule e larà indevant par cuatri setemanis e podês domandâlu inmò fin ai 24 di Otubar al vuestri edicolant di fiducie, ma spesseait: no volarês migo restâ cence la vuestre copie di “The Best(iis)” lis miôr storiis dai Gnognosaurs? ❚
Christian Romanini
Apontament / Presentazion dal libri “Patriarcjis tal cûr de Europe” e dal mensîl “La Patrie dal Friûl”
Redazion
Presentazion dal libri “Patriarcjis tal cûr de Europe” di Diego Navarria e dal mensîl “La Patrie dal Friûl”, l’unic dut in lenghe furlane dal 1946. Ai 26 di Zenâr aes sîs sot sere (18.00) te Biblioteche comunâl di Reane dal Roiâl, vie Battaglione Julio 7 – Remugnan. A saran presints: Anna Zossi, Assessore ae Culture […] lei di plui +
Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921
Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +
Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)
Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +
Int di Cjargne / “La gallinella saggia” che a Cjavaç e insegne a produsi e a mangjâ ben
Marta Vezzi
La aziende agricule biologjiche La Gallinella Saggia e je nassude 7-8 agns indaûr: “La idee e je stade di mê mari – e conte Caterina Pillinini – che e à simpri fat orts e cjamps, e duncje e je une vite che si dediche ae coltivazions di tancj prodots; vint il ristorant Borgo Poscolle e […] lei di plui +
Sport… che ti trai! / Pietro Corredig e Sonia Borghese: une vite di pignatis a scufiots
servizis di Francesco Tonizzo
La cubie dai cjanalots, un di San Pieri e une di Miers, e à vinçût il campionât talian di machinis storichis e il titul european, simpri cun Sanremo intal destin Inzen, passion, amôr, dedizion, voie di zirâ il mont, spirt competitîf, leam cun il teritori des Vals dal Nadison, e risultâts une vore preseâts. Il […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / La identitât e ven dai zovins
Walter Tomada
Une zornade di incuintri pai Conseis dai Fantats Al à fat scjas il senatôr Roberto Menia che al à declarât di volê gjavâ il furlan de scuele e dal ûs public. Al jere di un pieç che nissun rapresentant des istituzions al pandeve clâr di volê scancelâ lis normis di tutele, ma salacor a son […] lei di plui +