Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Dut al è partît cun…

............

I precursôrs che a àn vierte la vie ai gnûfs studis su Aquilee

La storie di Aquilee e à dispès patît di une mancjance di analisi “in autonomie”. Ma se vuê o podìn lei une storie “origjinâl “de metropoli Furlane e de nestre Basiliche Mari, il mert al è di cualchi pionîr che al à olsât sfidâ la “Academie”, inviantsi par percors libars.
I prins a son stâts religjôs che a àn vivude chê fortunade stagjon eclesiâl, siore di ferment e di slanç, che si è butade e che e à cjatât gnûf stimul tal Concei Vatican II (1962-1965). Chei ca, a àn savût capî e declinâ in Aquilee chel riclam – che si proclamave chê volte in maniere universâl – ae necessitât di dâ une “storie” ae proprie fede. In gracie de lôr passion, Aquilee no je stade dome ogjet di studis ma e je deventade protagoniste di chei agns di rinassite culturâl in Friûl.
Bons. Guglielmo Biasutti (Forgjarie 8.8.1904 – Udin 23.2.1985)
No si ocupe mai in maniere direte dai mosaics, ma il ritrat moderni de antighe Aquilee cristiane al è merit so. Ae sô precision e va di fat assegnade la intuizion de centralitât aquileiese e la capacitât di une descrizion cussì straordenarie e pûr dal dut di fûr des solitis oleografiis. Biasutti al rapresente par Aquilee ce che Jean Daniélou – autôr dal insuperât «La teologjie dal judeu-cristianisim» – al à rapresentât pe moderne storie des origjins cristianis. Purtrop al à simpri vût un rûl no di prin plan, che di sigûr nol jere stât promovût dal dibatit sientific, par masse timp ancorât a une idee di Aquilee dome tant che  monument archeologjic e storic artistic.
Bons. Enrico Marcon (Monfalcon 7.6.1902 – Palermo 1958)
Al à intuide la necessitât di “decifrâ” i mosaics aquileiês no dome intune otiche storiche artistiche o iconologjiche, ma tignint in considerazion il lôr contignût tant che une tape de storie cristiane aquileiese. Ae fin dai agns ’50, tal studi «La “Domus Ecclesiae” di Aquilee» (1958), al è stât di fat il prin a clamâ in cause il Pastôr di Erma te interpretazion dai mosaics de aule Sud. Purtrop, la sô  muart rivade masse adore, tal indoman de publicazion des sôs primis ricercjis sui mosaics teodorians, no i à permetût di lâ indenant in cheste direzion di ricercje, par altri çoncjade in maniere brutâl sul nassi, dopo la sô muart, di Giovanni Brusin, a conferme des fuartis resistencis che, su chest argoment, ogni novitât e cjatave.
Pre Gilberto Pressacco (Turide di Sedean 19.9.1945 – Udin 17.9.1997)
Par cierts aspiets, al è stât l’erêt di Guglielmo Biasutti, par altris al à rapresentât – e al va indenant a rapresentâ – un gnûf pussibil inizi pe storiografie sul cristianisim aquileiês. Tra i siei numerôs merits, si à di vê indiment dal sigûr la intuizion ecezionâl dal rûl documentari de musiche che e devente testemoni storic. Al à aprofondît, intun straordenari «Viaç te gnot de Glesie di Aquilee» chei leams cun Alessandrie tant cjârs a Guglielmo Biasutti, simpri scoltant lis notis dai Cjants Patriarcjins.
Bons. Gian Carlo Menis (Buie 10.12.1927)
Di interès plui varis, e duncje no impegnât in maniere uniche su lis origjins de Aquilee cristiane, al ricostruìs «La liturgjie batesimâl a Aquilee tal complès episcopâl dal secul IV», intuint il nes di fonde tra il document iconografic e il so ûs tal “spazi” liturgjic. Al cîr ancje di recuperâ dai mosaics de aule Sud «La culture teologjiche dal clericât aquileiês sul tacâ dal secul IV».
Renato Iacumin (Udin 1941)
Al rapresente dal sigûr l’erêt dai plui grancj tra i siei precursôrs. Il gnosticisim e Origjen a son l’orizont dulà inscrivi, secont lui, lis origjins dal cristianesim aquileiês: partint des intuizions dai siei predecessôrs, al aprofondìs dentri di gnovis viis interpretativis i disvilups particolârs de sô ricercje. Al à il grant merit di vê savût cjatâ tai mosaics teodorians un pont di sintesi documentarie ideâl, come che nissun al veve fat prime di lui, di indulà che al partìs par descrivi – une altre volte par prin – un discors unitari.
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +