Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

DI BESSÔI – FEMINIS. Femine e leader, un binomi inmò dificil

............

Interviste a Cristiana Compagno, dal Friûl la prime retore femine in Italie
Cuant che e je deventade retore de Universitât dal Friûl Cristiana Compagno, dongje dai discors uficiâi, e à vût dit: «Mi sint une puartadore cjargnele». Par une come jê, che e dopre lis peraulis in maniere une vore resonade, «chê declarazion e marcave un pont clâr: no jere le prime volte che lis feminis te storie dal Friûl e sielzevin di puartâsi su la schene un pês une vore penç benefizi de lôr comunitât. Chescj esemplis di concretece, di fuarce e di determinazion che dutis lis feminis furlanis a puartin dal lôr Dna nus puedin judâ a cjapâ cussience dal fat che la nestre identitât no je dome masculine, ma ancje, e in cierts moments soredut, feminine».
Ma in ce stât ise la situazion des feminis vuê in Friûl?
A son scûrs e lusôrs insiemit. In realtât par rivâ ai nivei des nazions plui evoludis di Europe in chest setôr o vin ancjemò tant ce fâ, ma di chê altre bande tal stes timp par tantis resons o sin un model pal rest de Italie. No a câs la Universitât dal Friûl e je stade la prime in Italie a sielzi une femine come me tant che retore.
Jê e je stade la prime retore femine di Italie, ma no son masse lis feminis che inte nestre Regjon a ocupin posizions diretivis …
In chest moment storic la partecipazion des feminis al marcjât dal lavôr e sta cambiant. A son simpri di plui lis zovinis che a studiin e che si preparin in maniere di jessi buinis no dome di davuelzi funzions operativis, ma ancje mansions diretivis. Par esempli, cjapìn la Universitât dal Friûl: lis matriculis che nus sielzin par perfezionâ i lôr studis a son il 54 par cent. A son pocjis lis facoltâts che a restin a maiorance masculine: Inzegnirie, Matematiche, Siencis. Ma za a Medisine lis feminis iscritis a son plui dai oms. E in dutis chês altris no je storie: e no dome pes iscrizions, ma ancje pes laureis. I oms a bandonin plui dispès i studis e invezit lis feminis a rivin dapît prin, cun plui frecuence e cun valutazions plui altis.
E dopo?
Il probleme al è il dopo. No si sa parcè che chescj “çurviei colôr di rose” no cjatin maniere, sul marcjât dal lavôr, di vê stessis possibilitâts di fâ cariere rispiet ai oms. O miôr, il parcè si cognòs ma no si fâs vonde par mendâ cheste situazion.
Cuale ise la reson? Dome lis cuistions leadis ae maternitât o isal alc di plui struturâl?
Par sigûr la problematiche di une mancjance totâl di cualsisedi politiche di conciliazion jenfri lavôr e famee e va drete al cûr des feminis, che a finissin par considerâ il dedicâsi ai fîs un dovê e il lavôr une colpe. Al è un dât di fat che a coventaressin robis tant che i nîts, la scuele a timp plen, une politiche dai redits che e ledi a incentivâ la famee e no a penalizâle. Ma nol è avonde. Di fat, dongje di condizions obietivis di dificoltât, si scuen tignî cont dai frens che la femine e à incorporâts dentri di jê. Lis feminis a son, par cussì dî, programadis par jessi operativis, ma la lôr educazion di solit e frene la energjie feminine parcè che no considere mai la eventualitât di indreçâlis ae leadership.
Duncje ce covential par deventâ une femine “leader”?
Al è un percors a ostacui. Par rivâ adore a fâsi valê une femine e à simpri di fâ plui fature di un om. E à di fâ il 120 par cent par dimostrâ di jessi ae altece. E à di sopuartâ stress e discriminazions, e al è normâl che tantis a rinunciin a cheste sfide.
E chest ce compuartial a nivel di sisteme?
Che i sistemis economics e culturâi dulà che lis feminis no dan il lor plen contribût a son sistemis plui puars. A àn di fat un potenziâl grandonon che, par dutis lis resons che o ai cirût di spiegâ, al finìs par lâ straçât. No si trate duncje dome di une cuistion di civiltât, ma par me che o insegni Economie al è un esempli di cemût che un sisteme nol rive a logâ in maniere eficiente lis sôs risorsis. E nol è a câs che se si fevele di macroeconomie ducj i studis a considerin che rivâ ai obietîfs di Lisbone, ven a stâi tocjâ il 60 par cent des feminis ocupadis, al fasarès cressi il nestri Pil dal 7 par cent. La femine no prodûs dome ricjece civîl, ma ancje economiche.
Ma ise cualchi carateristiche feminine in particolâr che le à judade intal so lavôr di retore?
Jo no esalti par definizion il gjenar feminin. No crôt che une femine e vedi di jessi par fuarce miôr di un om. Dut câs a son tal caratar de femine peculiaritâts che a permetin di davuelzi une vore ben un rûl di guvier di struturis complessis. La femine e je pragmatiche e “multitasking”, ven a stâi che e je buine di frontâ insiemit intal stes timp tantis cuistions viertis. Altri che “agnul dal fogolâr”: i studis internazionâi a mostrin cemût che tantis multinazionâls si son afidadis a dirigjentis feminis propit pe lor sensibilitât di contest e pal fat che a rivin a stâ daûr a tancj obietîfs e a puartâju insom ducj.
Ma parcè il feminisim no isal deventât un model ideal? Cemût mai isal muart?
Si è tratât di un moviment che al jere insuazât intune epoche di grant rignuviment sociâl e ideâl, dulà che par afermâ une gnove posizion de femine inte societât si à doprade la cuintriposizion di gjenar. Tai agns seguitîfs lis robis a son gambiadis. E je stade une evoluzion che e à puartât lis feminis a jessi cussientis de lôr paritât cul om, e a no cirî plui la cuintriposizion, ma la integrazion cui oms.
Ma cemût si fasial a vê plui feminis tai puescj di vuide de societât? Lis “cuotis pes feminis” coventino o no?
Jo o soi stade la prime retore femine in Italie ma se o ves vût di jessi elete intune “cuote” parcè che o jeri femine no mi sarès nancje candidade. No crodevi a chest imprest di selezion che, o pensavi, al è une agjevolazion cence merit. Tai ultins agns dut câs o ai gambiât idee, parcè che o viôt che ancje se la robe e je sbaliade, nus jude a acelerâ procès une vore lents come chel de presince feminine tai cda des societâts publichis o di capitâi cuotadis.
Duncje l’esempli al jude a stiçâ i procès?
O fâs il câs de mê elezion a retôr. In Italie a son Universitâts cetant plui vecjis e preseadis di Udin, ma e je stade la nestre la prime a dâ fiducie a un retôr femine. E cumò o sin in trê, parcè che il gno esempli al à coventât a cunvinci che no son dome i oms a podê vuidâ un ent cussì e che no si à di vê pôre a afidâ aes feminis posizions di grande responsabilitât. Inte tornade di elezions di retôr che e vignarà a son cetantis di plui lis candidadis a retôr e il numar al larà a cressi. Il câs Udin al à discjadenât un procès emulatîf. Par chest a coventin plui feminis in puescj di guvier: a son modei che a sburtin lis zovinis a studiâ, preparâsi e combati par mostrâ ce che a valin. A mostrin che si pues vê risultâts e che il mont nol è dome dai oms.
Alore l’avignì al è des feminis?
L’avignì al è des personis preparadis, feminis o oms che a sedin. Ma cumò lis feminis no rivin a jentrâ tal marcjât dal lavôr e permeti la lôr partecipazion al è interès di ducj. La nestre societât furlane e taliane no pues privâsi di chestis inteligjencis. No vin dome i çurviei che a scjampin, ma ancje chei che o sotvalutìn, e dâur dignitât al darà risultâts par ducj. ■
Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +