Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“Da Lis Mans di Carlin” la ricostruzion di Frisanc cemût che al jere

Sara Traunero

La mostre permanente des creazions
di un marangon artist e je curade dal nevôt
che al puarte il so stes non

La vite contadine che fin cualchi deceni indaûr e caraterizave cetant la nestre regjon e somee che e sedi simpri plui lontane dal nestri ricuart e de cuotidianitât di vuê, basade su tantis plui comoditâts, servizis e tecnologjiis.
◆ La art e la creativitât a àn però il grant podê di ripuartâ in vite – almancul in maniere figurative – cualchi element dal passât: al è il câs des oparis creadis di Carlo Beltrame, sorenomenât “Carlin”, che par plui o mancul trente agns al à lavorât cence padin ae ricostruzion minuziose dal so paîs di origjin, Frisanc, te vecje provincie di Pordenon.
◆ “Carlin”, nassût intal 1912 e muart a 99 agns intal 2022, al à passât dute la sô vite a Frisanc (fûr che cualchi stagjon di vore tal forest): di mistîr al à fat il marangon, e une volte rivât ae etât de pension al à scomençât a dedicâsi, sul imprin cuasi par zûc, ae realizazion des sôs miniaturis, servintsi dome di imprescj e struments che di simpri al doprave pal so mistîr.
◆ Cul timp, lis oparis a àn scomençât a deventâ simpri di plui, tant che l’artist al à pensât di partecipâ a une esposizion artistiche fate tal paîs intal mês di Avost: La esposizion al public dai siei lavôrs e à otignût tant sucès che il sindic stes al à proponût di assegnâ a mostre permanente il spazi de ex latarie di Frisanc. E je tacade cussì, intal 2006, la storie de mostre “Da Lis Mans di Carlin”.
◆ Lis miniaturis straordenariis, che “Carlin” al à fat dal dut in autonomie e a man, a riprodusin cun fedeltât assolude i edificis tradizionâi e carateristics di Frisanc (lis cjasis, il mulin, la glesie…), cussì come che lui sai visave dai timps de sô infanzie: sedi il difûr che il dentri di ogni edifici a son inricjîts di riproduzions di mobilie, ogjets di vite cuotidiane, soremobii, imprescj di vore, e tant altri. Dut riprodusût in maniere cetant precise e realistiche.
◆ Ancje i materiâi doprâts a corispuindin a chei che a costituivin l’ogjet reâl che l’artist si ispire: par esempli, lis diviersis parts di piere des miniaturis a son fatis di piere arenarie, un gjenar di piere autoctone doprade pardabon pes costruzions in paîs.

I materiâi plui doprâts inte creazion des miniaturis a son diviers gjenars di len (massime cjastinâr), la piere arenarie e il fier batût.
◆ Vuê la mostre e je gjestide dal unic nevôt dal artist e so omonim, Carlo Beltrame, che o vin intervistât: “Par me al è un grues impegn ma ancje un grant onôr puartâ indenant il lavôr fat di gno nono, che al jere un om dal caratar fuart, che al à vivût cun grande energjie e passion dute la sô vite, propit fin te ultime dì”, al declare Carlo Beltrame. “La mostre “Da Lis Mans di Carlin” e rapresente intal detai cemût che tal passât la piçule comunitât di Frisanc e fos autonome ad implen, stant che ducj i bens che a coventavin pe sussistence (mangjative, riscjaldament, vistîts, imprescj, materiâi bogns par varis setôrs di lavôr) a vignivin produsûts tal paîs dai stes abitants, cence nissune dibisugne di “poiâsi” a aiûts esternis. Vuê la comunitât e je cence dubi plui evolude, ma ancje plui fragjile, parcè che e je une interdipendence fuarte tra lûcs che a son tant lontans – ancje di un pont di viste fisic – tra di lôr.
◆ Par gno cont, la mostre no je dome un spazi dulà amirâ i risultâts cetant biei dal so talent, ma al è ancje un strument didatic preziôs: a son di fat une vore i scuelârs (pal plui des scuelis mediis e superiôrs) che nus fasin visite, e ogni volte o ai il plasê di viodi trop che i arlêfs si incuriosissin in maniere spontanie e cemût che mi fasin tantis domandis suntune vite contadine che lôr no cognossin e che e riscje, cul passâ dal timp, di vignî purtrop dismenteade.
◆ Jo o cjati che, par tant che studiâ la nestre storie sui libris di scuele al sedi alc di bon, al è forsit ancjemò miôr e plui apassionant mostrâur chestis oparis, di mût che a puedin constatâ in concret cui lôr voi cuâi che a podevin jessi i valôrs e lis fondis di chestis vecjis gjenerazions”.
◆ La mostre “Da Lis Mans di Carlin”, in place Pognici n. 5 a Frisanc, si pues visitâ dutis lis domeniis des 16.00 aes 19: lis miniaturis a son tal plan sot de mostre, intant che tal plan parsore a son stâts metûts in esposizion diviers ogjets doprâts pardabon tal passât (imprescj, ogjetistiche di aventari, e v.i.), donâts di un anzian dal puest, e che a dan ancje la oportunitât ai visitadôrs di fâ un confront tra l’ogjet reâl e sô riproduzion in miniature. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +