Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Solidarietât necessarie

............

Mi àn domandât ce che o pensi, tant che autonomist furlan, de insistence in chescj dîs di cierts esponents politics che, te nestre Regjon e in Italie, se cjapin di brut cui imigrâts extracomunitaris, clandestins e no, par dineâur lis curis dai miedis, par imponi tassis sul permès di restâ in Italie a vore, o dipuesits particolârs par vierzi la partide IVZ (Impueste Valôr Zontât, vâl a dî – par talian – la I.V.A, N.d.C.), cuant che a vuelin meti in pîts une lôr dite produtive o di servizis.
Tant che citadin de Republiche taliane e de Union europeane e tant che autonomist furlan o pensi che cheste int, plene di puaretât e di fam di lavôr, e vebi di vê la nestre solidarietât umane plui sincere fin tant che e sarà obleade a cirî lavôr e un avignî fûr di cjase sô. Par chest, prin di dut, o varìn di dâur une man in mût che tai lôr paîs si fasin sù lis condizions  miôrs di vuê e no vebin di sufrî il dam dal dislidrisament de lôr tiere. La nestre solidarietât umane e civîl e va intant dade achì, ricuardantsi che le vin domandade tai timps passâts a altris Paîs e a altris popui pai nestris lavorents, cuant che in Italie e in Friûl nol jere pussibil lavorâ e vivi cun dignitât. Chest nol vûl che i forescj, achì di nô, no vebin di rispietâ – come che che o vin di fâ ancje noaltris – lis leçs e lis regulis de convivence civîl. La violence e la criminalitât a àn di jessi combatudis di ducj: furlans, talians e extracomunitaris.
O vin tra l’altri di vê presint che se chescj forescj a àn dibisugne di noaltris, al è ancje vêr che lis nestris impresis, un grum di nestris fameis e la nestre economie in gjenerâl, a àn dibisugne dal lôr impegn di lavorents. Impegn che al prodûs ricjece e che su chê, tant lôr che nô, o vin di paiâ tassis al Stât, ai Comuns, e contribûts ai ents previdenziâi. Il nestri rispiet viers di lôr al à di volê dî ancje rispiet des lôr tradizions culturâls, des lôr lenghis, des lôr religjons. Compagn al à di jessi di bande lôr viers di noaltris.
Dal  rest, la bataie dai furlans pal ricognossiment plen de nestre identitât di popul, de nestre lenghe, de nestre storie e de autonomie e dal autoguvier dal Friûl, no je di sigûr ni cuintri la Italie o i meridionâi, ni cuintri Triest e i triestins. E cussì no je e no pues jessi cuintri i extracomunitaris che o vin di invidâ simpri di plui a jessi nestris amis e a operâ insiemit, tal rispiet vicendevul, par convivi al miôr in Friûl, in Italie e in Europe.
E inalore, curtis e che si tocjin. I furlans a àn di memoreâ che simpri, tal passât, di secui in ca, a àn savût vivi in pâs e amistât no dome cui popui dai Stâts confinants, ma ancje – in Friûl – cun int che e veve in chê volte, ma ancje vuê, lenghis, culturis e tradizions diviersis di noaltris. La sfide dai furlans di cumò – fuarts de lôr storie e de lôr identitât – e je duncje chê di convivi al miôr cui forescj di vuê. O crôt e o speri che le vinçarìn dal sigûr.
ARNALT BARACÊT

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +