Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Letare vierte a Lisandri Calligaris, President dai industriâi de regjon

............

Sâr President,
daûr ce che àn scrit i gjornâi, Lui intune cunvigne al varès dit che al sarès miôr che ai fruts e ai zovins, tes scuelis, si ur insegnàs l’inglês o il cinês pluitost che il furlan. In rapuart al fat  che vuê, te ete de globalizazion, i furlans e i zovins a àn di lavorâ e di tignî un grum di rapuarts tal forest. Seont Lui, par jessi bogns furlans, al è avonde tabaiâ la marilenghe in famee, tra amîs, cui lavorents de proprie aziende.
Chest resonament lu fasin, purtrop, ancjemò cetancj furlans. Ma Lui e chei che le pensin come Lui, no pensais ben e just. Prime di dut parcè che l’insegnament tes scuelis – volût ancje dal Stât, de Regjon autonome e de Union Europeane par pupilâ e valorizâ lis lenghis plui piçulis di Italie e di Europe – nol va viodût in cuintrialtâr ni cul talian, ni cul inglês, ni cul cinês. In plui, i fruts e i zovins – par vie de lôr etât –, doprant plui lenghis tal insegnament des diviersis materiis, a svilupin ben lis competencis dal çurviel, a deventin plui inteligjents e, insiemit, a imparin cetantis lenghis. Lu àn spiegât plui voltis grancj sienziâts glotolics tant che De Mauro, Pellegrini, Pizzorusso. Lu à spiegât sul ultin numar di «La Patrie dal Friûl» ancje il prof. Finco, glotolic de Universitât dal Friûl.
Po dopo, la robe un grum impuartante che o vin di capî e je che se o vin la convinzion che la nestre lenghe e la identitât dai furlans no son impuartantis tal mont di vuê, al ven fûr che no dome a scuele no si à di insegnâ il furlan ma nancje a cjase si à di fâlu cui fîs. Tant, nol è util… Conclusion? E larès a finîle – come che in cualchi maniere al sta bielzà sucedint – che il furlan planc a  planc si distude parcè che lu fevelin dome i grancj e i vecjos – ancje chei simpri di mancul –, e par nuie i fruts. Cul risultât che i zovins e la int dal Friûl no savaressin plui cui che a son. Si butarès cussì te scovacere une grande ricjece dal Friûl: i valôrs de sô identitât e de sô storie milenarie che e va dal Patriarcjât di Aquilee e de Piçule Patrie. No stin dismenteâsi che un popul cence lenghe, cence storie, cence identitât, nol è un popul. Il popul furlan al larès simpri plui a distudâsi, viers la estinzion.
Vuai, duncje, agradî il procès di globalizazion come un grant frapegrave che al scancele identitâts, lenghis e valôrs dai piçui popui. In pro dal inglês e dal cinês, vino di lassâlu rivâ, doman, a indebolî e a meti tal cjanton ancje lis grandis lenghis e culturis europeanis, come chê taliane, chê francese o chê todescje? No nus disial alc il fat che ator pal mont i nestris fradis emigrants e lavorents, lis nestris aziendis a son rispietâts di ducj pal lôr impegn, pe capacitât e serietât tal lavôr e che cui «Fogolârs furlans» a tegnin vive la identitât nestre e il lôr amôr pal Friûl e pe sô int?
Vuê il furlan, graciis aes batais fatis e ai dirits otignûts, al è ricognossût dal Stât talian, de Union europeane come une lenghe a ducj i efiets, che e sta finalmentri jentrant tes scuelis, te Universitât dal Friûl, tes Istituzions publichis, te Rai e sui gjornâi. O vin di cjapâ cussience ducj de necessitât di jessi unîts par che no le sbelein e no le considerin plui lenghe sotane. In sumis, curtis e che si tocjin: o vin di jessi braurôs di jessi furlans. Mandi.
ARNALT BARACÊT

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +