Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Cuâl federalisim?

............

Al somee che al sedi il moment, a nivel dal Stât talian, di meti finalmentri in vore il federalisim fiscâl, cussì lu clamin. Che al volarès dî, secont il segretari de Leghe Nord Bossi, scomençâ a lassâ a Regjons, Provinciis e Comuns plui beçs di cumò. Par frontâ daspò il federalisim politic, ven a stâi la destinazion ai Ents decentrâts di podês e di funzions vuê in fuarce al Stât centrâl e centralist. Se si scomençàs a procedi in cheste direzion, nô furlans o varessin di jessi contents parcè che si pandarès che l’aiar finalmentri al gambie direzion e al tache a soflâ in pro des autonomiis. No vin par altri di fâsi masse ilusions: i nemiis dal decentrament a son fuarts sei tal schiriament di centri drete, che ta chel di centri çampe. Al è avonde ricuardâ lis posizions dal ministri Brunetta che, fevelant de riforme federalistiche dal Stât talian, al à vût la biele idee di prudelâ la abolizion dai Statûts di autonomie speciâl cun dentri ancje chel de nestre Regjon! O lis dificoltâts e lis contrarietâts a rispietâ  la Costituzion e la leç pal passâç dal Venit al Friûl dai Comuns de zone di Puart che lu àn domandât cun referendums votâts de grande maiorance dai lôr citadins. O il refût di Rome sedi al gnûf Statût de nestre Regjon, sedi ae leç regjonâl pal furlan .
Ce che in chestis setemanis noaltris autonomiscj o vin di fâ vignî fûr cun fuarce, al è che il federalisim, cul decentrament di podês che lu compagne, al à di jessi puartât indenant ancje a nivel des Regjons. No podìn di fat acetâ che al puest di un Stât centralist si vebi il centralisim a nivel di Regjon. Cemût che al è sucedût fin cumò. Al è chel che noaltris o sostignìn di agnorums. Culì, in cheste Regjon, il centri drete ancjemò tal 2002 al à votât in Consei regjonâl une leç par lassâ ae Regjon dome podês legjislatîfs e di direzion gjenerâl, destinant podês di atuazion e mieçs finanziariis a Comuns e Provinciis, singui e associâts. Ancje  il centri çampe al à votade in Regjon la leç n. 1 dal Zenâr 2006 sul decentrament. Ma fin cumò ni la prime leç, ni la seconde a son stadis rispietadis. Parcè che, a nivel regjonâl, i partîts – ducj i partîts di cualsisei colôr – a vuelin vê, in plui dal podê legjislatîf, ancje la borse. Par coltâ e par tirâ sù clientelis, gnovis adesions e preferencis. La int, Comuns e Provinciis, a vuelin – purpûr – che lis decisions a sedin simpri plui vicinis al popul, parcè che dome cussì il podê al pues jessi controlât miôr dai citadins.
Cheste e je une cuestion centrâl pal Friûl che al cîr identitât, unitât e autoguvier in cheste Regjon, dulà che al è stât metût, cuintri voie, insiemit cun Triest. Dant vite al decentrament regjonâl, ae leç 1 dal 2006, al vûl dî ancje dâi gjambis, podês e bêçs ae Comunitât des Provinciis furlanis, metude adun tal Setembar dal an passât, des Provinciis di Pordenon e di Udin e doman, sperìn in curt, ancje di chê di Gurize.
Curtis e che si tocjin, inalore! In Friûl, cui che al sosten il federalisim statâl al à di jessi ancje par chel regjonâl, che al vûl dî puartâ decentrament, disvilup e autoguvier al popul intîr di cheste nestre tiere.
ARNALT BARACÊT

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +