Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – O varìn ancje la broade DOP!

............

E je di pôc la notizie che ancje la broade e varà il so ricognossiment DOP, la denominazion di origjin: cheste gnove no je dal dut definitive, ma o vin la sigurece che la Union Europeane e à publicât su la sô Gazete Uficiâl la domande di regjistrazion al inizi di Fevrâr. Di chel moment indevant, i stâts che a fasin part de Union Europeane a varan sîs mes di timp par podê fâ oposizion a cheste regjistrazion. Ae fin, se nissun al presentarà nuie, la Broade e podarà jessi metude dentri uficialmentri intal elenc dai prodots DOP, lant a zontâsi a chei altris prodots DOP de regjon tant che il formadi Montasi o il persut di Sant Denêl.
«Chest al è un passaç impuartant pe tutele e pe valorizazion dai nestris prodots tipics – al comente cussì la notizie l’assessôr regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentars e forestâls dal Friûl – Vignesie Julie Claudio Violino –, massime te otiche de politiche agricule che o stin puartant indenant, ven a stâi la promozion de cualitât des produzions, pontant al leam cul teritori».
Ma ce ise la broade? Nol covente contâlu ai nestris vecjos, che a ’ndi àn fate e mangjade tante. Forsit però i plui zovins no san in ce maniere che a son fatis chestis “strissulis” di râf, che a caraterizin i plats de nestre cusine.
La storie de broade si piert inte gnot dai timps, ma al è pussibil fâ un pâr di notis a proposit de maniere di preparâle: chest mangjâ tipic furlan al è preparât cui râfs, masarâts e fats fermentâ te trape. Il procès di produzion al à passaçs fondamentâi: i râfs si lavin e si metin in recipients di  pueste, alternant strâts di râfs e di trape, e cirint di mantignî dut ben in imersion. Chest masarament, che al à di durâ almancul un mês, al pues finî dome cuant che ancje l’interni dai râfs plui grues al cjape un biel colôr di rose.
Dome in chel moment ducj i râfs si puedin lavâ, taçâ e confezionâ. E cussì la broade e je pronte par jessi cuete e par compagnâ un toc di frico o di muset!
Cinzia Collini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +