Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – La fabriche dai… libris. Il cancar de monoculture

............

Il 150esim aniversari de proclamazion de unitât de Italie al pues jessi une buine ocasion par cualchi riflession sul rapuart fra culture e politiche linguistiche che si à doprade ta chest paîs. Ce che al è sucedût si sa: si è atuade une imposizion de lenghe taliane in sostituzion des feveladis e dai dialets locâi cuntune demonizazion, tant che bas, volgâr e inferiôr di dut ce che nol jere talian.
LIS AZIONS DILUNC DAI AGNS_ Si è planificade une costruzion di une lenghe sierade a lis contaminazions regjonâls. Si son fatis ancje robis teribilis come tai periodis che si trasferivin i mestris al di fûr des lôr regjons par che no podedin fevelâ il dialet dai fruts fin a rivâ aes misuris de ete fassiste.
Te realtât i scritôrs e i inteletuâi a àn vût opinions difarentis su chestis cuestions, se Manzoni al leve a lavâ “i panni in Arno”, il sicilian Verga, tant par fâ un esempli, al doprave une lenghe une vore plui imbastardide e regjonâl. A jerin la pussibilitât e i struments par cjapâ stradis difarentis, ma cussì nol è stât.
TATICHE POLITICHE_ La retoriche di chescj dîs e somee vê tirât fûr lis posizions plui reazionariis, scuasit che a fossin naturâls. Di fonde e je une vore di tatiche politiche cuintri de Leghe Nord, ma il risultât al è che si finìs cul dâ cuintri ai dirits des minorancis tant che il furlan.
Si reste pensant a cetancj inteletuâi, personis inteligjentis, pussibii candidâts al premi Nobel, simpri pronts a lotâ e manifestâ pai dirits dal “Dulaisestàn”, no son bogns di spindi une peraule pai dirits des minorancis che a son dentri de Italie.
Une part di cheste incapacitât e derive propit de politiche linguistiche doprade de unitât in ca che e je jentrade te subcussience coletive tant che un cancar. Si trate di une mancjance culturâl, un limit che intune Europe moderne dai dirits al va superât.
Maurizio Biasizzo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +