Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – LA FABRICHE DAI… LIBRIS. Antoni Beline, Pre Checo Placerean, Notis par une biografie, Udin 1997

............

Pre Checo Placerean al è muart za fa vincjecinc agns. Cui che lu à cognossût no lu dismentee, cui che no lo à cognossût al pues fâsi une idee de persone, dal predi, dal inteletuâl cun chest libri che tal 2009 la Provincie di Udin, il Comun di Montenârs e la Lithostampe di Pasian di Prât a àn ri-editât. No son altris manieris, dal moment che pre Checo al à lassât scrit pôc e nuie, al jere un om di grande comunicative cu la peraule, ma nol rivave, nol jere intes sôs cuardis chê di puartâle in scrit.
No une biografie, ma notis. Notis che a piturin un om in dute la sô complessitât. dal nassi a la muart. Il libri al è struturât su lis oris dal breviari, madins (la nassite, la infanzie), tierce (la formazion), seste (il misdì de vite, cu la plene des fuarcis e de ativitât), none (il moment dal dolôr, des polemichis e de malatie) complete (la muart e ce che al reste di lui tant che testemonenance). E ogni cjapitul al à tant che titul une citazion de Biblie.
La Biblie! Il grant sium di pre Checo. Al sperave di rivâ a novantedoi agns come che e jere rivade sô none, par podê viodi puartade insom la sô opare. O savìn che no je lade cussì: pre Checo al è muart di sessantesîs agns e, cun di plui, i ultins cuatri a son stâts masse dificii par lassâlu lavorâ cun calme e concentrazion.
Cun dut a chel, al è rivât a lassâ il segn inte storie dal Friûl, un segn di chei che a restin plantâts in dentri. Oltri che l’inviament de traduzion de Biblie e la stesse traduzion di cualchi libri (Salms, Isaie, Gjeremie…) no son di dismenteâ la lote pe Universitât furlane (scandul grant intal 1966, cuant che un predi al è in place parie cui zovins che a domandin a vôs alte la facoltât di midisine a Udin…), la fondazion dal Moviment Friûl intal 1966, il document de Assemblee dai predis dal 1975, là che si proclamave la necessitât che la Glesie e stedi cul popul (une sorte di teologjie de liberazion) e la fin de colateralitât cu la Democrazie Cristiane (pre Checo al jere anti-comunist, ma ancje anti-democristian).
Om sclet e diret, al diseve simpri ce che al pensave e nol veve nissun complès di inferioritât e nissune pôre di cjantâlis claris, come cuant che al de dal meleducât al pape, becantsi ancje une denunzie. Ma se il pape, vignût in Friûl, al veve saludâts ducj: zingars, todescs, slovens, ma no i furlans, par lui al jere un maleducât.
“Crist, se al ves di tornâ a incjarnâsi vuê, nol si fasarès ebreu, ma furlan”.
Ideis, se si vûl, discutibilis, ma mai banâls. Che no je robe di pôc.
Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +