Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE. La Cjargne in radio di 28 agns

............

Si dîs che prime di lâ “on air”, la condutore e vedi un cocoleç particolâr. A diference di ducj chei che a lavorin in radio, si gjave lis scufis juste un secont prime de direte, invezit di tignîlis. Cun di plui, nol è dificil cjatâle al microfon, in custum cjargnel.
Ma Novella Del Fabbro e je cussì. Si ben che no lavori in television, il vistît al fâs pandanne cul teme. Nassude a Fors Davoltri, scritore, studiose di tradizions e di culture de sô tiere, di 28 agns e je al timon di une trasmission che e à scomençât prime su Radio Onde Furlane, par trasferîle dal 1993 su Radio Spazio 103. Ogni lunis, des undis a misdì – gnove la colocazion tal palinsest – e condûs “Cjargne”. Sottitul: “Vite e sperancis de mont furlane”.
E chi o zontin une altre curiositât: la vôs de sigle e je chê di Fulvio Romanin, za “Madrac”, musicist e autôr, rapper dai “Dlhposse”.
La cjançon, invezit, e je il “Carnorum regio”, musiche e test dal mestri Zuan Canciani di Paulâr, deventât l’imni de Cjargne.
Duncje tornìn al program: trop che al è pandût il non di Novella, soredut tai piçui paîs di mont, Diu sôl lu sa. No ‘nd è piçule realtât che jê no cognossi, ni comunitât di mont che no vedi visitât.
O storiis, vicendis umanis e sociâls che no sedin stadis scandaiadis de sô curiositât, di gjenuine voie di comunicâ. E di fâ viodi che lis tieris altis no son vals-di-lagrimis-dulà-che-si-vaisi-intor.
«La vere sperance a son i zovins. Chei che a àn ideis imprenditoriâls o artesanâls, che a crodin ancjemò ae agriculture, che a restin salts aes lôr lidrîs. Anzit: a trasformin il savê culturâl de mont in oportunitât di svilup. Di chest mi plâs riferî» e sclarìs Del Fabbro.
Ogni cuindis dîs, la condutore e va “in esterne”. In gracie dai colegaments telefonics, dai studis di vie Trep la trasmission si sposte sul teritori. Sul puest, Novella Del Fabbro e fâs fevelâ la int. Ju tire dongje intune sale di comunitât, e spieghe tradizions, personaçs, impresis artesanâls. E scree situazions jenfri lis gjenerazions.
«Mi plâs un grum. Se o podarès, o fasarès simpri la trasmissions visitant i paîs, prin di dut par vie che o fâs partecipâ plui la int, che e pues dî ce che e vûl in libertât, e po par vie che, volint o no, il microfon dal studi al rapresente simpri un bloc, e mancje la spontanitât. Distès cuant che o ai tant che ospits scuelis e fruts, che mi fevelin dai lôr progjets in marilenghe».
Ancje il tapêt musicâl al è scuasit simpri dal vîf. Coros, armonichis, cjantosis a capele. A stan in file, par lâ ospits tal salot naif di Novella Del Fabbro. Jê che e cjacare cu la “o”, come chei di Fors Davoltri. O miôr: come che, une volte, si fevelave te tiere mari dai furlans (par esempli tai prins componiments poetics par furlan che a son stâts cjatâts, dal 1380, ndr).
Oscar Puntel

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +