E esist une regule no scrite tal gjornalisim televisîf. Cuant che no si à nuie ce scrivi, cuant che i servizis di cronache no coventin plui, cuant che ancje la politiche e va in vacance… cun ce si jemplino i telegjornai? Cu la metereologjie. Cussì – al capite soredut di Istat – o sin bombardâts di gnovis sul «colp di code del maltimp», in plene Madone di Avost o su «l’anticiclon des Azoris»… o ancjemò piês cun piês, espression come «Istât bulint», «Cjalt record» o «cape di umiditât» (se nol à di fâ cjalt in Istât, cuant aial di fâ cjalt?).
Dut câs, mi domandi se la stesse «ratio» e sedi doprade ancje pe produzion di progjets pe television in marilenghe, finanziâts de Regjon. Come tal cas de ultime produzion targade Telefriuli, che la sô vene creative e à inmaneât un gnûf program in marilenghe. Une robe gnove: lis previsions dal timp. Wow, ce figots!
Ancjemò anunziât, cui trombons, sul sît de television: «Timp e Cuintritimp», lis prevision dal timp a fevelin par furlan, dal lunis al vinars, aes 18.45, prime dal telegjonâl». Une produzion Telefriuli, in colaborazion cu la Regjon Fvg. E ancjemò: «Ogni sere lis ultimis analisis e lis prevision meteo plui inzornadis, curadis di Marco Virgilio, letis in marilenghe de vôs de gjornaliste di Tf, Alessia Pilotto. Gnove e acativant la grafiche, sempliçs e clârs i contignuts, par ufrî un servizi ancjemò plui eficaç ai nestris afezionâts telespetadôrs».
La cjosse, magari cussì no, e stice une altre domande: pussibil che no si rive adore di burî fûr alc di origjinâl dai creatîfs des nestris televisions? Ma dulà isal l’estri dai furlans?
Onde furlane lu fâs di agnorums, ancje il web al è rivat. Baste fâ un salt tal Jugn 2007, cuant che al partì par cure dal Osmer, Osservatori meteorologjic regjonâl. Cussì il comunicât stampe di chê volte: «Cun chest servizi – a son peraulis dal Diretôr Gjenerâl, Giuliana Spogliarich – si complete l’ambiziôs progjet di presentâ ogni dì lis previsions dal timp tes 4 lenghis dal Friûl VG: talian, sloven, todesc e furlan». Dal sît internet, www.meteo.fvg.it si frache li di «fur», par vê lis previsions in marilenghe. Chê volte, il progjet al jere finanziât dal public e curât par furlan de Serling. Cumò, chest servizi al è ancjemò in funzion, mi pâr fûr contribût: no ‘nd è nissun riferiment a jutoris statâi in home page e al à ancje cualchi erôr (par esempli, «merz», al puest di «març» e cualchi svarion di grafie uficiâl).
Ma te nestre tele, isal domandâ masse un gnûf format, une gnove trasmission che no sedi la brute copie di robe che za o scugnìn patî spiant la tele taliane? Burlaçs, folcs e saetis a cui che al propon simpri la stesse mignestre.
JAN TOTI
Sindic jo mame / “La nestre int no à mai molât. Covente fâ, no lamentâsi, par saltâ fûr dal pantan”
Walter Tomada
Alessandro Marangoni: la Aclif e deventarà istituzion di riferiment pai furlans “La Assemblee dai sindics furlans e je une realtât necessarie. E cul timp e deventarà ancjemò di plui un pont di riferiment pe identitât de nestre int”. Al è sigûr di chest Alessandro Marangoni, prin citadin di Dartigne, che al crôt tant inte Aclif […] lei di plui +
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
Ricorence / Pier Pauli Pasolini om contraditori e segnâl di contradizion
Pre Toni Beline
Tal centenari de muart di Pier Pauli Pasolini o ripuartìn a tocs la tierce part dal libri scrit di Antoni Beline tal 1993 ‘Trilogjie tormentade’, che e rivuarde propit il poete di Cjasarse I. RISPIETÂ IL MISTERI DAL OMLa sience plui dificile e je la cognossince di se stes. E se al è grivi cognossi […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +