Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – IL FRIÛL TAL ETERE. A Triest cui prodots furlans

............

A sbufavin lis polemichis sul “Friulano tipicamente friulano”, jenfri Udin e Triest, cun strassins soredut politics e dentri de maiorance di centridestre, cuant che il program di aprofondiment “Sottosopra”, in onde il joibe, su Free (zovine emitent nassude des cinisis di Tne/Antene 3 di Udin) al à vût la biele idee di mandâ une sô croniste a Triest par condusi une “vox populi”, vâl a dî domandis ae int par strade. La brune Marika Micalizzi, che no à di jessi nancje furlane, si presentà in place Unitât, cuntun plat di frico e cuntun di gubane, domandant se ju vessin mai cerçâts e se ju cognossessin. Al è burît fûr un panorame sconcertant e ancje avilent sul grât di considerazion dai triestins dal nestri mangjâ. Fossial dome par chel: la triestin-centralitât di ciert pinsîr e je ancje cetant ingomeant.
Esempli. A pet di tancj «Mi non so», la grande part des personis al scambià il frico, in ordin, par: «xe frittata?», «Pizza», «xe un dolce vostro? Ma di dove?». Un, daspò l’invît a une cerce cun tant di piron e curtìs, al proclamà: «Xe bono: xe torta di patate?». Po al tocjà ae gubane. Oviementri, in chest câs, l’interogatîf al jere ancjemò plui ambigui e lis falopis a son stadis plui marcadis. E il dolç des Vals al fo scambiât par Putizza e Presniz. Un lu definì «paneton», un altri «torte». Cuant che a imbrocarin “Gubana” a sbaliavin la gjeo-localizazion dal prodot, che stant al triestin “medi”, al ven di Gurize, dal Cjars, de Austrie, di Triest, di Milan.
Il pic massim si tocjà cuant che la Micalizzi e à zirât ae int la stesse domande che l’assessôr Violino al à fat vie pe conference stampe sul “tipicamente friulano”: «Chei dal Venit si clamin venits, chei de Lombardie si clamin lumbard. O domandi: i abitants dal Friûl-Vignesie Julie, cemût si clamino?» Devant des tele cjamaris, o vin scuviert che secont i alabardâts i abitants di dute la regjon si clamin «Giuliani», «Triestini», ma se «Xe di Udin, xe furlani». Grazie de considerazion!
No sai ce idee che si sedi fate la puare gjornaliste, o sai che la stragrande cuantitât dai furlans si saran sbreçâts des ridadis, come che al è sucedût a mi. Inluminant sul grât di considerazion dal vicin di cjase. Ma ancje chest viaç si trate di une ridade mist-amare: pussibil che, di là de Bisiacarie, la puce sot dal nâs viers dut ce che al è furlan, e vedi di deventâ bandiere di braure?
JAN TOTI

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +