Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – IL FERÂL. La fuarce de poesie e de lidrîs

............

Si fevele in chest numar di poesie ancje pal fat che un nestri amì dal Friûl, Pierluigi Cappello, al à cjapât il premi Viareggio. La Patrie e vûl omagjâlu ancje in cheste rubriche che nus ten peâts a pre Antoni.
Beline nol à scrit in maniere specifiche di poesie, ma di plui bandis al à dit che cence poesie no si pues vivi; cence il voli atent e sensibil dal poete che al scrutine indentri la realtât, che al stice sensazion, emozions, sfumaduris impercetibilis a la pluralitât, la umanitât e sarès plui puare; cence estetiche, cence la art ducj nô o saressin plui scridelîts te anime e tal spirt. O proponìn duncje cualchi fruçon gjavât ca e là de Trilogjie tormentade.

pre Roman Michelotti
LA TECNOLOGJIE NO À DI COPÂ L’ART
Ai timps di Wilde e inte sô tiere la rivoluzion industriâl no veve fat ce che e à fat dopo, inte acelerazion straordenarie di chest secul, ancje se e jere infinitementri plui indenant di chi di nô. E pûr, a pene metût pît in Americhe, al à intuît che la tragjedie di chest grant paîs e sarès stade propit la sô grandece industriâl e economiche, parcè che e varès privilegjade la dimension matereâl o materealistiche sun chê spirtuâl e artistiche e i varès copade la sensibilitât e l’anime. Romantic come che al jere, al capive che l’om nol pues vivi cence fantasiis, cence siums, cence un mont inmagjinari, cence bielece, cence art, cence poesie, cence une ponte di ingjenuitât. Parafrasant il Vanzeli, al varès dit che «l’om nol vîf dome di tecniche ma ancje di ogni peraule e produzion che e ven fûr de sô sensibilitât artistiche e de sô fantasie». No si pues fevelâ di progrès se la machine e cjape sot l’om e la tecniche e sterilize il cûr. Une robe che vuê le sintìn e le capìn in maniere dramatiche. …
LA CULTURE E JE SIMPRI NOBILE
O sai che l’om inteligjent e curiôs al rive a passâ cun liberalitât e facilitât de leterature plui blasonade a chê plui sclete, convint che no esist une culture nobile e une ignobile, parcè che la culture e je simpri nobile come che la ignorance e je simpri ignobile. Ma chescj resonaments, che a somein scontâts, no jentrin par nuie intai compuartaments normâi de intelighentsia taliane e ancje furlane, simpri pronte a bandonâ il mancul pal plui. Là che il mancul al è chel che al da mancul pussibilitâts di public e di cariere. E i inteletuâi di riunde furlane dificilmentri a àn savût resisti a lis sirenis che a cjantavin tal mâr plui larc e a àn stralozât cun armis e bagais dai gravârs dal Tiliment ai pantans dal Arno o, miei, dal Tevere, che al sfilie il Palaç di plui dongje.
ANCJE IL RESTÂ FURLANS E JE UNE SIELTE
Mi permet un ricuart personâl. Seben che no soi un inteletuâl di prime cualitât, no pues dineâ di vê rivât a fâmi un cert non fra i scritôrs nostrans, judât salacor de pocje fole dai contendents. Poben plui di une volte mi è stât dât il consei, ni cirût ni condividût, di bandonâ la lenghe furlane parcè che no dà pussibilitât di sboc. Come se la culture e ves di jessi in funzion de cariere.
Mi visi ancje de impression orende che al à fate pari Turoldo a Aquilee te grande celebrazion dai 11 di Lui dal 1976 pes vitimis dal taramot, cuant che si è scusât di no podê fevelâ par furlan parcè che al veve di dî robis »masse impuartantis».
Cemût aial vivût Pasolini il so amôr pe culture-mari peade a la realtât contadine e i aprofondiments filologjics de culture umanistiche che i cjapavin simpri plui e il timp e il cûr? Aial rivât a mantignî un ecuilibri no facil o la seconde i àie cjapade la volte a la prime, come che la periferie di Rome i veve cjapade la volte a la periferie culturâl furlane? Cemût mai che, dopo de primevere curte de Academiuta, i scrits par furlan a son sparîts e intes letaris si respire un contest culturâl che nol à plui nuie di »locâl»?
No soi in grât di dâ une rispueste. Mi sint in dirit però di fâmi e di fâ la domande….
PRE ANTONI BELINE

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +