Intune des tantis valadis dal Friûl al è un puest un pôc taponât e no tant cognossût dai classics circuits turistics che a puartin tante int in visite: il Cjanâl dal Arzin. E chei che a son a stâ lì, ju clàmin asìns. In chês valadis a fasin un formadi une vore particolâr, tant che a Anduins e je la fieste dal formadi asìn. Cemût isal chest formadi? E parcè isal cussì particolâr e diferent di ducj chei altris?
CEMÛT SI FASIAL?_ Il formadi asìn classic al è fat cul lat crût, che al ven dome de zone di produzion, ven a stâi il Cjanâl dal Arzin. Une volte che si è imbastide la forme dal formadi, cheste e ven prime cuete a cirche 45 grâts e daspò e ven metude intune miscele particolâr fate di lat, pan e sâl, che si clame salmuerie. La salmuerie e je une sostance particolâr fate par fâ il formadi e e ven fate invecjâ in contenitôrs di len; man man che al passe il timp i ven zontât dentri sâl, savôrs e gras, ancje chel che al piert il formadi stes.
Il formadi asìn plui morbit invezit, al à une preparazion diferente. Intant nol ven cuet, ancje par vie che il lat al ven pastorizât e no doprât a crût. In cheste maniere la forme e reste plui morbide e cun plui aghe. Il formadi al ven distès metût inte salmuerie e lì al reste 20 dîs.
Il savôr dal formadi asìn al è dât sigûr de salmuerie e dal len lì che al ven tignût: al à un savôr un pôc picant, salât e une consistence plui o mancul fuarte che al sedi morbit o classic.
Lis notiziis che o cjatìn a proposit dal formadi asìn a son tantis e a disin che cheste maniere di fâ il formadi tradizionâl e je une vore vecje. Bielzà in epoche romane e jere cheste variant de preparazion e intal ‘700 a son tantis lis citazions intai documents uficiâi che a confermin la antichitât di chest prodot.
Cinzia Collini
L'Editoriâl / Risierve di valôr
Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +
Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023
Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +
COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi
Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +
Vuê al è il 3 di Avrîl, si fâs la Fieste de Patrie. Fûr la bandiere dal Friûl! Mandi a ducj i furlans! Buine Fieste de Patrie!
............
Chest an si davuelç ai 16 dal mês la celebrazion che e memoree l’inovâl dai 946 agns de nassite dal Stât Patriarcjâl 3 di Avrîl dal 1077: une date fondamentâl pe origjin de nestre identitât di popul furlan, dal moment che propit cheste zornade e je considerade in maniere uficiâl tant che chê de nassite […] lei di plui +
Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023
1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +
Nature e Ambient / L’unic che si à di crodiji cuant che al conte chê dal ors
Serena Fogolini
Stefano Filacorda, responsabil sientific pal grup di ricercje dal Ateneu furlan su la faune salvadie Un cors par imparâ a cognossi la faune salvadie des nestris Alps, cun lezions teorichis e pratichis su lis tecnichis di monitorament e di cature dai animâi, massime grancj carnivars, ungulâts e uciei.◆ Al è chest l’intindiment de Winter School […] lei di plui +