Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – ART-Â. Segns di passaçs tra visibil e invisibil

............

Sparniçade tal aiar o cjapade sù in bustinis di plastiche. Poiade par tiere a formâ tramis delicadis, ispiradis ai lavôrs di feret e destinadis a jessi disfatis dai spetatôrs al lôr passaç, o ben sierade in techis di plexiglas a formâ paisaçs che a son tant che microcosmis. Su la cinise, materie efimare e fuinte, cjariade di rimants spirituâi e antropologjics, Maria Elisabetta Novello, artiste di 35 agns origjinarie di Vicence, che e vîf in Friûl di tancj agns, e à impuestât la sô ricercjie artistiche decenâl, che le à puartade a esponi in Italie e tal forest, in cetantis mostris personâls e coletivis.
Novello e cjate la cinise, o le ricêf di altris. Po, i da forme. Al è in cheste materie, simbul di muart e rinassite, che al unìs dut e ducj, «testemoni dal passâ, tant che instabilitât e confusion dal timp», che la artiste e à cjatât il mût di contâ la vite, la sô evoluzion, fasint saltâ l’ordin cronologjic dai fats. Lis sôs voris si nudrissin di sconfinaments e di trasformazions, a declinin ce che al è za stât intun gnûf presint. Novello e dopre la cinise – frament di memorie, alegorie de transitorietât de vite e des robis, origjine di gnove vite pes sôs proprietâts di fecondâ – in alc altri, intune osmosi tra passât e presint, sul ôr tra mortâl e eterni, finît e infinît, presince e memorie.
Planc a planc la figurazion si sfante vie tal percors artistic di Novello. Al so puest, picets cussì fins di no rivâ scuasi a sintiju, che a ricuardin une art vecje, feminine, fate di ats sempliçs, che si ripetin in maniere rituâl, tal cidinôr. Art che e domande pazience – chê dal picet -, precision, cure e dedizion, scuasi une celebrazion de lentece, de calme. Novello i picets ju fâs cu la cinise, ju siere dentri superficiis di plastiche o ju poie par tiere, vierzint il so spazi – il spazi dal artist – a chei altris, che a puedin ancje cjaminâur parsore, mudant la opare. In chest mont di grande poeticitât, fat di ats familiârs e timps ralentâts, dal calôr di un fogolâr, no je nostalgjie dal passât, ni al vinç il pinsîr de muart, de fin. Nancje cuant che la artiste e siere la cinise di tancj lens diferents in bustinis trasparentis e lis met dongje une di chê altre a formâ tapêts di tantis sfumaduris, araçs che a son relicuiaris di memoriis. Cuant che si capìs che la cinise e ten dentri la essence des robis, duncje un gnûf pont di partence, la idee di muart, e di decadence, e va al mancul. Al è il concet di trasformazion che al conte te ricercjie di Novello. Intun dialic costant cu la fragjilitât dal contemporani.
Erika Adami

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +