Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – AGRICOLTURE. La vacje Flore che a clamin “taliane”, ma che e je furlane

............

Dai 3 ai 7 di Mai Udin e sarà par une setemane la capitâl de “Pezzata Rossa Italiana”, raze bovine che e sta vuadagnant simpri plui preseadôrs tra i arlevadôrs di dute Italie (massime tal Nord Est), sedi pe sô robustece, sedi pe sô versatilitât.
Une cunvigne cun ospits internazionâi (intervents e seminaris tal auditorium dal palaç de Regjon, ma ancje visitis te aziendis, tal Centri di Fecondazion Artificiâl di Morùs e al teritori) che, in realtât, nol è altri che un tornâ a cjase: parcè che il non uficiâl par leç di “Pezzata Rossa Italiana” al esist dome dal 1985, e invezit prime si fevelave di “Vacje Beletade” o “Vacje Flore” (par talian la “Pezzata Rossa Friulana”), stant che cheste raze e je frut de maestrie dai nestris contadins furlans.
Bielzà dal Votcent, par vê bestiis plui fuartis di doprâ tai cjamps e buinis di produsi sei lat che cjar, a son stâts i alevadôrs furlans a miscliçâ lis lôr vacjis autoctonis (chês fromentinis de plane furlane) cun taurs di altris razis (lodigjans, maranês, friburghês e, parsore dut, de raze “Simmental”), fin a rivâ a selezionâ cheste vacjute cuiete e produtive, cui vues solits, rustiche tes pretesis, svelte a cressi e buine di dâ cjar o lat di cualitât (bon par fâ formadi), cun chel carateristic pêl (ros clâr te schene, blanc te muse e te talpis, che par furlan si clame propit “flôr”).
La cunvigne di Udin – promovude de Associazion dai Arlevadôrs di Pezzata Rossa Friulana (A.N.A.P.R.I.), che e à la sô sede propit te capitâl furlane (in vie Nievo 19, tel. 0432 224111, www.anapri.eu) – chest an e rive ae sô 29me edizion, a testemoneance di un lavôr di 30 agns di ricercje e svilup di bande dai arlevadôrs, che al à permetût a cheste raze di passâ di 10 mîl bestiis (iscritis tal Libri Gjenealogjic talian) tal 1970 , a lis 60 mîl di vuê, cun tun nivel di produzion di lat plui che dopleât (di 3000 kg a 6500 kg, mantignint simpri la cualitât dal nivel di gras e proteinis). Risultâts che forsit no fasaran mai competi la Vacje Flore cun altris razis di ecelence pe cjar (come la Limousine) o par il lat, ma che di sigûr – cirint di fâ ancjemò miôr, lavorant su la ricercje sientifiche e su lis tecnichis di arlevament plui adatis – a confermaran di sigûr cheste raze come une des plui preseadis par l’arlevament di cualitât in scjale grande.
Margherita Timeus

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +