Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TELEVISION, CINE E TEATRI. FRIÛL TAL ETERE. Reality furlan

............

Ancje il Friûl al à il so “talent show”, chei spetacui un grum americans e un grum popolârs, dulà che cjantants, balarins, presentadôrs e comics si esibissin, par solit denant di une comission, e a mostrin la lôr art. E po i judiçs a decidin: o dentri o fûr. Tal câs specific, la gare e je dute jenfri grups musicâi furlans, 4 grups ogni domenie: la trasmission e va in onde su Free, des 10 sot sere. “The Groove Factory Contest 2011” – chest il so non – al à za preselezionât 24 bands, che si disfidin e a cjapin i vôts. E la jurie e je imbastide traviers di un sisteme mist, proporzionât: internet, sms e jurie.
LA SCUADRE DAL PROGRAM_ Par vêr, il formât dal program nol è une gnove. Trops reality esistino su la television taliane? Ma si pues ben definî, il prin talent show imbastît a nivel locâl in mût struturât e seont i criteris dai grancj programs, no ae buine. Un reality locâl che nol à nuie ce invidiâ ai grancj reality, a part i coscj contignûts. Su Telefriuli, si veve viodût, aromai plui di dîs agns za fa, une sorte di “Grande fratello”, cun Mandi Mandi e personaçs di paîs, ma e jere une robe un pôc sfuarçade, scuasit teatrâl e masse farloche. Chi invezit, o vin il premi finâl vêr, il regolament rigjit, lis eliminazions e la finâl. La manarie dal “televôt” (ancje se nol è un vêr televôt). Jenfri i jurâts, e je sentade, si impensaiso chê zovine che e cjantave a “Operazione Trionfo”, su Italia 1? Tâl Cindy Cattaruzza, dal Friûl ocidentâl. E po Alessio Turchetti, colorît baterist di une band di Udin (Exes), e l’imprenditôr musicâl, Alessandro Filippo. Te pontade finâl, ospit speciâl, tant che president de jurie, Christian Meyer, baterist di “Elio e le storie tese”. Ae fin ce si vinciâl? No bêçs, ma la incision di un album, la promozion e la difussion dal stes, il videoclip e la stampe di un servizi fotografic, par un valôr di cirche cinc mil euros.
PRODUZION DI CUALITÂT_ Ce che al va notât, sot l’aspiet produtîf, e je la preseade cualitât tecniche e di regjie dal program. La inovazion tes siglis e tal montaç, i stacs di cjamare nets, la pulizie de inmagjine. Alc di pardabon inovatîfs, insome, che dificilmentri no si viôt ator. Traviers di une ricercje incrosade su la rêt, o ai savût che dut chest aspiet nol è curât di Free, ma di une cjase di produzion esterne, “Fvg tube tv” che e prepare il prodot e lu fornìs ae emitent za sierât, “clâfs in man”. La stesse aziende e cure la part interative, vie Facebook e vie Youtube, dulà che si puedin cjatà i contribûts za regjistrâts, condividiju e comentâju.
JAN TOTI

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +