Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

COGNONS DAL FRIÛL

............

Midiant de storie dai cognons furlans, si fâs ancje la storie dal nestri Friûl. Chest mês us proponìn 5 cognons DOC, che a si cjatin dome ca: se a ‘nd è fûr vie, dal sigûr a son furlans lâts a stâ vie pe Italie.

(gjavâts fûr di «I cognomi del Friuli» di Enos Costantini e Giovanni Fantini ed. La Bassa/LithoStampa. O ringraciìn i autôrs pe disponbilitât e pe colaborazion).

COSTAPERARIA
Dongje Vernâs, tal comun di Sant Pieri dai Sclavons, e je une localitât parade dal aiar, une vore juste pe coltivazion des pomis, massime dai piruçs. I furlans le àn clamade Cueste Perarie, deventât par talian Costaperaria, duncje “cueste di mont plene di piruçârs”. 1642 filius Tomae di Costaperaria di Vernaso; 1698 filius Caspari Costaperaria de Costaperaria.

CANTARUTTI
Plui di une lis ipotesis su la origjin dal cognon. Fra chestis il “cantar” che al è il pitêr, ma ancje “carantanut” che al starès par diminutîf di “carantan”, duncje persone di pôc valôr o che e ven de Carinzie. Une volte, però, Cantarutto al jere un non di persone: tal 1294 un oresin clamât cussì al lavorave a Cividât. Al ven dal todesc Kuntar, deventât par furlan Kontar cul sufis – ut e il passaç di “o” a “a”. Cheste, forsit, la strade plui juste par capî il non. 1470 Ant. Cantarut da Cisterna; 1589 Sig. Gio Batta Cantarutto da Cividale fattore dei nobb. Trovamalla.

PASSON
Al vûl dî “pascul” e al jere une vore di voghe, ancje in planure, tant di lassâ toponims tant che Passons, dongje Udin. Lis formis Passon e Passone si cjatin massime a Udin e a Mortean. Passoni a Manzan. 1589, 15 aprile don Battista Passone capp. Faedis – registrata assoluz. da irregolarità per concubinato; 1767 Sebast. Passon, cameraro Fraterna S. Nicolò d’Oleis.

CODUTTI
Cun ogni probabilitât dal stranon codut , diminutîf di “code”, dât – par esempli – al ultin nassût de famee. Avonde comun a Morùs, si cjatilu ancje a Martignà, Pasian di Prât, Udin, Tavagnà e Pagnà. 1553 Giovanni di Plasentino detto Codut q. Colao Cumini di Torreano (di Martignacco); 1612 Valentino Codut da Brazzacco accusato di espressioni eretiche.
ROIATTI
Di roie, cun sufìs di dispresi, duncje non o stranon dât a cualchidun che, par lavôr, al veve a ce fâ cun la roie. Al podarès jessi ancje il talian di ruat (riul), ma al cambie pôc. 1649 Sig, Giacomo Roiatto causidico in Cividale.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +