Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE VIVE. Sul fîl tra inovazion e tradizion

............

A çampe, Chiara Banelli
A çampe, Chiara Banelli

Fin di piçule Chiara Banelli e à vude la passion dai vistîts e dal cusî. Finidis lis mediis e je lade al ISIS D’Aronco di Glemone indulà che e à podût coltivâ cheste passion. Tal 2007 e à partecipât pe prime volte al concors di mode di autôr a Lignan, rivant seconde inte categorie dai students. Chest al è stât il prin pas intal mont de mode, une ocasion che i à viertis altris puartis. Di fat, tai agns a vignî e à podût cjapâ part a altris concors: a Salerno intal concors nazionâl SMAC (rivade seconde), a Firenze te Fuartece da Basso (e à imbastide une sfilade personâl), a Stintino, a Matera, intal Premi Mode citât dai claps.
Chiara si è cjatade cussì a confrontâsi cun grancj professioniscj talians (ducj plui grancj di etât) e a puartâ a cjase diviers premis e, soredut, tantis sodisfazions. «Mi plâs, intai miei vistîts, messedâ il stîl tradizionâl cun chel moderni», e conte la zovine di 23 agns. «Ducj i miei vistîts a àn un alc di cjargnel. Par rivâ a chest, o ai fatis diviersis ricercjis, o soi lade a viodi il museu di Tumieç, o ai let cetancj libris par capî cemût che une volte a vignivin fats i vistîts». Cuant mai un pâr di scarpets isal stât imbinât a un costum di bagn se no inte linie dai costums ideade di Chiara?
Lis ideis a nassin e a cjapin vite inte cjase di Chiara, a Treli di Paulâr: «Cuant che mi ven la ispirazion, mi met a disegnâ e po o tachi a meti adun; mi capite di fâ modifichis ancje cuant che il vistît al è sul figurin… di dì e di gnot…»
In Cjargne e à partecipât a tantis mostris: la plui impuartante, “Tra le pieghe della moda”, e je stade fate a palaç Frisacco di Tumieç, indulà che e à cognossût il mestri Pino Grasso, un ricamadôr che al fâs vistîts par Dolce e Gabbana, Armani e dutis chês grandis firmis.
Chiara e je di pocjis peraulis, ma a cjacarâ a son i siei vistîts curâts intal detai plui piçul. Cjalant al  doman, Chiara e dîs «O voi biel planc, passut dopo passut, ce che al sarà al sarà: no vûl fâ cjistiei di cjarte… ».
Par cui che al passone su internet, si pues lâ su YouTube e viodi lis sfiladis di mode di Chiara Banelli. ■
Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +