Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE VIVE. La ‘fabriche’ dai scarpets di Antonella

............

“Jo o jeri partide cun cheste idee di fâ scarpets inmò agnons indaûr”, e conte Antonella. “Di piçule insù, viodi lis nonis dal gno paîs daûr a pontolâ mi à simpri plasût. Mi à simpri plasût ancje il fat di jessi discolçs e di podê jessi ‘scarpâts’ cun pôc (metint dongje un grum di oris di lavôr) e mi disevi che a pene che o ves vût il timp lu varès fat ancje jo. Cuant che o jeri a stâ a Comelians, o ai cognossude la Gjenovefe che e à tacât a mostrâmi cemût meti adun i peçots. Dopo, o ai viodût il libri di Celestino Vezzi che al veve scrit cun Novella Del Fabbro (“Scarpets e galòcios”, ndr) e alì o ai vût inmò un segnâl: mi soi dite “jo o scuen fâ chest lavôr achì!”. Ma meti sù une ativitât dome di scarpets al è un pôc improponibil parcè che ti mangjin di tassis, e daûr a son tantis oris di lavôr.
E alore, mi è vignude la idee di compagnâle a alc, e a Sudri al mancjave un negoziut di robe intime, sportive, robutis particolârs, e cussì o ai viert chest negozi che prime di dut al è un laboratori di scarpets.
Al pâr parfin impussibil che intal 2012 a sedin richiestis di scarpets. Tantis, soredut, a vegnin dai zovins! O ai une lungje liste di scarpets di fâ (18 oris di lavôr par fânt un pâr, po dopo il cjaliâr al pense a meti la suele).
Pai oms al va plui il model classic, pes feminis invezit al è di dut e di plui: scarpets cu la tele jeans, a forme di balarinis, cui lustrins…
E cussì, o soi intrigade a stâ daûr a sodisfâ ducj i guscj. Cumò o ai di fâ scarpets par un grup di todescs che a àn di fâ un teatri su pe vere storie di doi cramârs che, partîts de Cjargne, a son deventâts sindics di doi paîs là vie. Ma o vent ancje altre robe cjargnele: me sûr e fâs lavoruts cul feret (borsetis, centruts e v.i.) e di Invier o ai une persone che mi puarte robe fate di lane cuete.”
Antonella e rive a trasmeti cun semplicitât une grande voie di fâ e une grande sperance pal doman: “No je vere che lis feminis no son plui inzegnosis, parcè che ancje achì a Sudri o viôt mans di aur.
O soi de idee che in Cjargne nol è impussibil nuie; o pensi che e sarès une salvece tirâ fûr chestis particolaritâts e tornâ a riproponilis!
E volarès a nivel di artesanât une recipe che e puarti cun plui gole la int a fâ; la burocrazie e je chê che e penalize di plui chestis robis. Jo o soi contrarie ai contribûts parcè che a “sentin” la int: al bastarès sbassâ lis tassis. O invidi la zoventût a no vê pôre di proponisi!”. ■
Marta Vezzi

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +